Jyske bank TV – de fatter ikke en bjælde.

By | 21/06/2009

dSeneste på Nettet udnævnte Jyske bank TV til årets nye medie, men for en gangs skyld er jeg ikke enig med Søren fra dSeneste. Deres sidste film Hvem er skyld i det fastlåste boligmarked? begår fatale fejl. Jeg klikker på filmen, fordi jeg finder overskriften interessant. Det første jeg hører er så

“Fredag den 19 juni godmorgen og velkommen til bla. bla… ”

Men det her er ikke live TV, og det er hverken morgen eller den 19 juni. Det næste jeg hører er så “vi skal lige have en gennemgang af dagens vigtigste finansielle tal bla. bla…. ”

Øhhh, og hvorfor skal vi så lige det? Jeg ville hører om historien: Hvem der er skyld i det fastlåste boligmarked?

Nå, jeg bruger ventetiden på lige at checke den kommentar som en bruger har skrevet til indslaget. Den er fra Anders, som underskriver sig – “Hilsen en ex-kunde, der har fået en helt anden behandling i sin nye bank.” Den kommentar har stået ubesvaret siden den 19 juni, det er der ikke jo meget dialog over.

Endelig sidder jeg med tilbage med tanken, hvem er målgruppen og hvad er målsætningen med Jyske Bank TV, det er et indslag på over 10 minutter!  Jyske Bank taget et gammeldags TV sprog og en form, som faktisk ikke engang vil kunne klare sig på TV, og forsøger at inpasse den på webbet. Det er en fejl, hele historien skal ikke fortælles i et tv indslag. Det er bedre at bruge krudtet på artiklerne på jyskebank.dk, hvor man så kan benytte en film som en uddybning til særligt udvalgte artikler.

Jo, man kan rate filmene, kommentere, embede, abonnere på RSS og alle de andre ting man kan med en film på YouTube. Men at lave en kopi af YouTubes funktioner, det tror jeg ikke på er nok til at tale om året nye medie. Tværtimod mener jeg at Jyske Bank tydeligt viser at de ikke har forstået net mediet.

Kommunikationsrådgiver Rebecca Vang har et mere positivt syn på Web TV, som du kan læse her i artiklen Virker web-tv?

15 thoughts on “Jyske bank TV – de fatter ikke en bjælde.

  1. Søren Storm Hansen

    Jeg er helt enig i, at de burde klippe intro og outro væk og at stilen er meget konservativ, selv for en bank.

    Jeg er derimod ikke så sikker på, at de bør svare på den kritiske kommentar. Der er ikke noget spørgsmål, og kommentaren er ikke så konkret, at der er noget at tage fat i. Det er lidt svært at svare, uden det bliver defensivt eller pr-speak, og jeg synes egentlig, det er meget befriende, at de lader kommentaren stå.

    De prøver end ikke at gemme indslaget med den kritiske kommentar væk. I skrivende stund er det hovedoverskriften på forsiden.

    Ofte ser man jo også, at andre kunder svarer på kommentarer – hvad der er langt mere troværdigt, og hvis man er for hurtigt ude med at forsvare sig, afskærer man sine tilfredse kunder fra at modsige de utilfredse. Det er en svær balance.

    Jeg tror faktisk også, jeg ville udnævne jyskebank.tv til årets nye medie i dag – ni måneder senere. Jeg har ikke set bedre kandidater siden.

    Men jeg er bestemt enig i, at der er plads til forbedringer, og skal man tro Google Trends, er besøgstallene faldende, og de besøgende er hovedsageligt bankens eksisterende kunder. Det er ikke lykkedes at etablere et alternativt finans-medie, hvad der vist var ambitionen.

    Måske var det en fejl at kalde det jyskebank.tv. Nok sender de et klart signal om afsenderen – hvad de bestemt bør – men det afholder nok også en del fra at benytte det, for hvad skal man der, når man ikke er kunde i banken.

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Du har ret i at det kan danne mening at de vælger ikke at besvare en så ukonkret kritik. Men kunne de ikke netop bede om at få uddybet kritikken?

    Det ville være rigtig godt med noget statistik, men jeg tror ikke Google trends kan give os noget i denne omgang. Hvis du kigger her
    http://trends.google.com/websites?q=jyskebank.tv%2C+jyskebank.dk&geo=all&date=all&sort=0
    så kan du se at jyskebank.dk og jyskebank.tv følger hinanden nøje, dette skyldes nok at man som kunde automatisk bliver ført over til jyskebank.tv, når man logger ud fra sin netbank.

    Reply
  3. Søren Storm Hansen

    Jeg undrede mig også over det store sammenfald i besøgstallene mellem jyskebank.tv og jyskenetbank.dk. Gad vide, hvor mange reelle besøgende jyskebank.tv har?

    Reply
  4. Rasmus Soele Nielsen

    Hej Mads og Søren. Hermed et indspark til debatten – fra journalisten.

    Vi har i det meste af 2009 lavet et finansielt morgenmagasin på jyskebank.tv. Det har vi valgt at kalde “Finansmagasinet 10 i 9”. Det bliver sendt live hver hverdag klokken 8.50 (Og derefter som VOD indenfor ca. 20 min).

    Det er, som du fandt ud på den hårde måde, et mix af finansielle nøgletal, korte nyheder og interviews. Det er, som du selv er inde på, fjernsyn som i de ”gode, gamle dage”. Ikke som de andre ting vi laver på jyskebank.tv: Ét klik = én historie. Der kan helt sikkert diskuteres for og imod at forsøge sig med denne form for web-tv. Vi valgte formen, da det passer bedst til vores vision om at give en god TV-start til dem, der gerne vil have et finansielt overblik fra dag til dag.

    Og så må jeg sige, at du er hurtigt ude, Mads! I fredags valgte vi nemlig for første gang at ændre i måden vi laver overskrifter på – på forsøgsbasis vel at mærke. I de første mange måneder har vi kaldt indslaget noget a la “Finansmagasinet 10 i 9 – Om den stigende ledighed i Danmark, olieprisen og aktieoptur i USA”. Det giver vel nok det mest retvisende billede af indholdet, men der er et par ting ved denne type overskrift, der gav os lyst til at prøve noget andet.

    1) Mange af jyskebank.tv’s brugere ser indslagene via widgets som fx på: http://www.finansnyheder.dk. Når alle overskrifterne starter med det samme ”Finansmagasinet 10 i 9…” er der ikke meget plads til indhold. Og slet ikke i disse widgets. Det ligner med andre ord nemt noget man allerede har klikket på.

    2) Overskriften var måske nok retvisende, men ikke særlig skarp. Eller appetitlig for brugeren. Derfor ville vi prøve at lave én overskrift ud fra udsendelsens mest interessante indslag og se om det rykkede noget.

    Det gav umiddelbart en flot effekt. Vi fik en mangedobling af seertallet. Men det kom måske også på en billig baggrund? Bolighistorier har jo altid mange seere. Og så er der det problem, at en del seere måske fik klikket på noget, som de reelt ikke gad se…? Det er selvfølgelig ikke godt. Hvis for mange blev skuffet, akkurat som du blev, er det jo ikke den rigtige måde. Her kan jeg fortælle, at vi kigger i øjeblikket på mulighed for indeksering af eksempelvis ”10 i 9”. Det vil forhåbentligt hjælpe på brugeroplevelsen.

    Men alt i alt: Tilbagemeldingen er mere end noteret og i det hele taget modtaget med glæde – vi er jo ikke ude på at skuffe seerne :-)

    Mht kommentaren fra den tidligere kunde: Som Søren skriver, så var der ikke noget direkte spørgsmål rettet mod Jyske Bank, så derfor er der intet svar. Ellers bestræber vi os altid på at få den rette person til tastaturet.

    Mht velkomsten på 10 i 9: Når vi giver seneste nyt om eksempelvis aktier og valuta er det vigtigt, at seeren ved, om det er friske tal, de kigger på. De ældre udgaver af ”10 i 9” kan jo nemt leve videre på sitet.

    Mht den mere tekniske del af debatten, så blander jeg mig udenom. Men en af mine kolleger vil lige give et svar.

    De bedste hilsner
    Rasmus Nielsen

    Reply
  5. Per Esmann Jensen

    Hej Søren

    Mht. trafikken, så er det rigtigt, at vi får mange brugere fra vores egne sites. Disse besøg opfatter vi ikke som mindre “reelle” end andre, da bankens egne kunder uden diskussion er jyskebank.tv’s vigtigste målgruppe.

    Det er derimod ikke rigtigt, at trafikken udvikler sig negativt. Gennem hele stationens levetid har vi ligget omkring 600.000 månedlige besøg på websitet, og de seneste måneder har tallet faktisk været et nøk højere. Hertil kommer alt, hvad der hedder podcast, widgets og indlejringer. Tager man det hele med, skaber vi omkring 800.000 kontaktpunkter hver eneste måned.

    At Google Trends antyder nogle helt andre tal og tendenser, viser blot, at man ikke skal stole alt for meget på denne kilde.

    Mange hilsner
    Per Esmann Jensen
    Jyske Bank – Kommunikation Online

    Reply
  6. Mads Gorm Larsen

    Mange tak for udførlige svar fra Rasmus og Per. Jeg bider mest mærke i den her bemærkning.

    “Gennem hele stationens levetid har vi ligget omkring 600.000 månedlige besøg på websitet, og de seneste måneder har tallet faktisk været et nøk højere.”

    Det lyder interessant, og giver debatten om web-tv en helt ny dimension. Men der har tidligere været en del diskussion omkring de tal I opgiver for besøgende til jeres website. Kunne jeg selv og Søren Storm Hasen få gæste adgang til jeres Google analytics konto, så vi kan prøve at analyserer lidt på den trafik der er på jeres site.

    Både jeg selv og Søren Storm Hansen arbejder til hverdag med Google analytics og webanalyse. I skal bare oprette adgang til os, for mit tilfælde vil det være på mail.

    madsgormlarsen@gmail.com

    Reply
  7. Søren Storm Hansen

    @ Per Esmann Jensen

    Tak for info. Jeg er klar over, at Google Trends er upålidelig, men den plejer nu at ramme tendensen.

    Med reelle brugere mener jeg dem, der vælger jyskebank.tv. Hvis det forholder sig, som Mads siger, at man automatisk bliver viderestillet fra sin netbank, når man logger ud, så er det lidt svært at regne dem som reelle brugere.

    Reply
  8. Per Esmann Jensen

    @ Mads Gorm Larsen:
    Tak for tilbuddet om at kigge nærmere på vores tal. Jeg tror nu ikke, vi har behov for hjælp på dét punkt. Desuden har vi ingen interesse i at understøtte den opfattelse, at antallet af seere skulle være det afgørende succeskriterium. Vi vil først og fremmest gerne levere levende og vedkommende finans-tv til vores primære målgrupper for derigennem at styrke bankens profil. Om det lykkes for os eller ej, mener jeg ikke, at Google Analytics kan svare på.

    @ Søren Storm Hansen:
    Jeg kan selvfølgelig godt følge din tankegang, men da målet med jyskebank.tv er at profilere Jyske Bank over for vores primære målgrupper, er trafikken fra netbanken så absolut værdifuld for os.

    Reply
  9. Mads Gorm Larsen

    @Per og Rasmus fra Jyske Bank TV

    I har begge svaret udførligt og høfligt, på et ret grovkornet indlæg, så tak for det.

    @ Per Når jeg selv og andre er nysgerrige om Jyske Bank TV’s besøgstal, så er det ud fra en, hvordan går det for dem som kom ud over rampen, og foretog en stor satsning. Dette sker ud fra en “skal vi følge trop” tankegang, skal alle universiteterne og erhvervskoler have en tv kanal. Som f.eks. denne fra en teknisk skole http://www.ots-tv.dk/default.asp?mn1=1&mn2=0&mn3=0&sid=1

    Samtidigt har Jyske Bank kommet med lidt udmeldinger omkring antal besøgende, hvor det ikke er klart om det er antal besøgende som er tvunget forbi jyskebank.tv, som et resultat af at man logger ud fra sin netbank. Er der tale som server hits, eller som i Google analytics forstand om et faktisk antal besøgende. Hvor mange af de besøgende, vælger faktisk at se en film osv.

    Det kan man se diskuteret her http://blog.abilitor.dk/ebstdk-kan-deres-webstatistisk.php

    En af de funktioner I ikke har kopiret fra YouTube er “antal visninger” , og det giver jo lidt ekstra spekulation.

    @ Rasmus Kunne du svarer på, hvem er den primære målgruppe for jyske bank TV, og hvad er den primære målsætning. Sådan hvad er den røde tråd i jyskbank.tv?

    Reply
  10. Per Esmann Jensen

    @ Mads
    Jeg glæder mig over, at blogosfæren jævnligt tager jyskebank.tv under kærlig behandling, og du har helt ret i, at der rent webstatistik-fagligt er blevet hevet nogle forkerte begreber op ad posen ind imellem. Det har jeg før kommenteret her:
    http://blog.abilitor.dk/jyskebank-tv-500000-klik-eller-kun-22000.php#comment-4906

    Jeg tror ikke, at jyskebank.tv i særligt høj grad kan bruges som strømpil for, om “alle” skal have sig en tv-station. Vi har modsat de fleste andre en nyhedsmotor i form af vores finansanalytikere. Vi har mulighed for at trække på en ikke ubetydelig trafik fra vores øvrige sites. Og vi har qua vores størrelse et kommunikations- og markedsføringsbudget, der giver mulighed for at bemande stationen med professionelle kræfter på en daglig basis. Al respekt for ots-tv.dk og lignende – pointen er blot, at udgangspunktet er så forskelligt, at viden om det ene scenarie ikke siger ret meget om det andet scenarie og omvendt.

    Mht. den manglende tæller: jyskebank.tv er bygget på platformen “Arkena Web-tv”. Her får man ikke en tæller på de enkelte indslag out of the box. Vi kunne selvfølgelig have fået dette udviklet specielt til os, men valgte at bruge kræfterne på andre områder. Faktisk mener jeg ikke, at det overhovedet blev foreslået i udviklingsprocessen.

    Til slut vil jeg hurtigt lige svaret på dit spørgsmål til Rasmus. Den primære målgruppe er folk, der interesserer sig for økonomi og investering i bred forstand. Formålet er dobbelt. Over for de hardcore finans- og investeringsinteresserede er det at demonstrere vores kompetencer på området. Og over for alle os andre er formålet at vise, at Jyske Bank er en moderne og åben virksomhed, der er fremme i skoene, er klar over hvad kunderne interesserer sig for og taler et sprog, som folk kan forstå.

    Reply
  11. Mads Gorm Larsen

    @Per: Ja, jeg har læst indlægget på abilitor, og der giver du lige netop et tal “Google Analytics har haft 133.470 besøg (’visits’) i løbet af den seneste uge.”. Men, men, men du skriver ikke om de 133.470 besøg er redirects fra homebanking, men det får man stærkt på fornemmelsen, og så siger tallet faktisk udelukkende noget om hvor mange der bruger homebanking i jyske bank på en uge.

    Jeg finder det overmåde positivt at I har valgt at deltage i debatten både her og på f.eks. Abilitor. Mit indlæg omkring jeres bank var overmåde kritisk, jeg håber på at få tid til at skrive et indlæg mere i stil og form som det Rebecca Vang har budt ind med på kommunikationsforum (Virker Web TV), hvor jeg vil se på hvordan man kunne forestille sig at Web TV’s videreudvikling vil være. Håber I finder tid til at vende tilbage og deltage i debatten til den den tid.

    Jeg tror der sidder en del kommunikationsmedarbejdere og følger de forskellige danske Web-TV tiltag, fordi de selv i stigende grad på forskellig vis er begyndt at anvende nettet til film materiale.

    Reply
  12. Henrik Hansen

    Ny vandrehistorie – denne gang godt nok ikke om en bank – men nok et eksempel (groft) på medier, der ikke forstår hvad de formidler.

    I danske nyhedsmedier kører siden weekenden historien om en halv mia. besøg på mindebillet-websitet for Michael Jackson.

    Sandheden er, at vi snarere taler om en håndfuld millioner besøgende – og hermed er der ingen historie, kun en vandrehistorie.

    http://blog.abilitor.dk/ritzau-tv2-i-selvsving-pa-michael-jackson-webstatistik.php

    Håber at det er OK jeg nævner det her i posten….

    Reply
  13. Henrik Hansen

    Jeg vil ikke gå nærmere ind i jeres dialog, men blot kommentarer på begreber og tallene fra Google.

    Det er korrekt at Google Webtrends ikke er 100% valide data, men omvendt er de generelt heller ikke helt ved siden af.

    Jeg har sammenlignet måneds-data fra små hundrede af de største danske websites med Google’s oplysninger:

    Det generelle billede er, at Google angiver ca. 25% for få unikke brugere pr. måned. I et par tilfælde opgav man lidt for mange brugere.

    På antal sidevisninger ramte Google tæt på 100%.

    Tallene er gennemsnitlige og der forekommer selvfølgelig en vis variation fra website til website.

    Mht. jyskebank.dk opgiver Google pt. (primo juli 2009) ca. 90.000 unikke brugere pr. måned.

    Kompenseres der for Google’s gennemsnitlige fejlvisning så er tallet (100%/75%*90.000) = ca. 120.000 unikke brugere pr. måned.

    Det samlede antal besøg på http://www.jyskebank.dk angiver Google til 620.000 besøg pr. måned. Dette tal er ganske tæt på Per Esmann Jensen angivelse.

    Det korte af det lange, er at relativt få unikke brugere (i omegnen af 120.000) medfører relativt mange besøg på jyskebank.tv (ca. 600.000).

    Iflg. de data jeg har iøvrigt har adgang til, er afvisningsprocenten meget høj +65%. Hvis Jyske Bank anvender redirect fra f.eks. netbanken og til jyskebank.tv, vil det være forventeligt at dette hæver antallet af besøg betragteligt, men med relativt lavt engagement til følge dvs. få sidevisninger til følge.

    Antal unikke brugere til selve bankens website, jyskebank.dk, angiver Google til ca. 85.000 – dvs. (100%/75%*90.000) = ca. 115.000 unikke brugere pr. måned.

    Samlet set kan disse tal indikerer at man primært er i dialog med eksisterende kunder via jyskebank.tv – hvilket Per Esmann Jensen iøvrigt bekræfter i bloggen.

    Mvh. Henrik
    http://www.abilitor.dk

    Reply
  14. Mads Gorm Larsen

    @ Henrik mange tak for de gode kommentarer, særligt omkring Google Trends. Tallet med de 65% procent i afvisningsprocent, det ville jeg da gerne hører om hvor du har fra?

    Reply
  15. Pingback: Mads Gorm Larsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.