Løsningen er ikke søgemaskineoptimering!

By | 05/10/2009
Skal dårlig service klares med SEO?

Skal dårlig service klares med SEO?

Hvis man søger på Vordingbog køkken i Google, så er resultat nr. 2. “BRUG ALDRIG Vordingborg Køkken” , og hvis man søger på Thansen.dk så er resultat nr. 4 “Jeg hader Thansen” :-)  Her er løsningen ikke nødvendigvis søgemaskineoptimering, her er løsningen en anden måde at håndtere kunder og deres kritik. Men interessant og lidt sjovt er det. Kender du flere danske eksempler på Google forbruger magt?

 

 

Category: SEO

18 thoughts on “Løsningen er ikke søgemaskineoptimering!

  1. Mads Gorm Larsen

    Hej Torsten

    Glad for at en pro SEO mand deltager i debatten. Helt grundliggende er min pointe den – hvis det er produktet som fejler, så skal du ikke bruge alle pengene på mere markring.
    Nu har jeg ikke et indgående kendskab til de konkrete sager omkring f.eks. Vordingborg køkken. Men jeg har hørt at det har forholdt sig sådan at siden “BRUG ALDRIG Vordingborg Køkken” har ligget i top 3 af søgeresultaterne i 3 år, på trods af at Vordingborg køkken har haft en søgemaskine ekspert til at arbejde på sagen i alle 3 år. Man skal huske her at Vordingborg køkken ikke bare skal ligge over “BRUG ALDRIG Vordingborg Køkken”, de skal faktisk gerne have websiden så langt nok ned i SERP at en potentiel kunde slet ikke ser siden.
    Sagerne minder jo om noget vi internationalt har set som HELL DELL historien, hvor Jeff Jarvis skriver et blog indlæg om DELL’s elendige service, og fordi Jeff ikke er alene med problemet, så er det 1000vis af mennesker som linker til Jeffs blogindlæg, og til sidst kommer Jeff i fjernsynet etc. etc. Nøjagtigt som i sagen om Vordingborg køkken, som også ender i fjernsynet. Problemet løses næppe ved en fjernsyns kampagne, eller en SEO ekspert. Der er opstået en gennemsigtighed over for forbrugeren, som gør det mere og mere vanskeligt at skjule reelle problemer med et produkt.

    Hvad er løsningen for Vordingborg køkkener – forær manden som har fået et lorte køkken en kæmpe buket blomster, en kichen aid køkken satan, en uforbeholden undskylning, 20.000 kr. for svie og smerte og en gratis håndværker efter eget valg i to dage. Når man så er færdige med den del, så tager man fat i det egentlige problem, nemlig at man lover mere end man kan holde, og at man ikke sikre sig et ordenlig samarbejde med dygtige håndværkere.

    Eller er det for at overforsimple problemstillingen?

    Reply
  2. Torsten Kammeyer

    Men – din overskrift. Påstanden er, at løsningen er noget andet – hvad er så det andet og hvad er argumentationen? Så vidt jeg kan se, så er søgemaskineoptimering netop løsningen, set ud fra ovenstående betragtninger.

    Reply
  3. Thomas Rosenstand

    Nu er jeg selvfølgelig ikke helt objektiv her, men jeg vover alligevel:

    Den logiske følge af dine argumenter må så være, at brandvæsenet afskaffes, da det ikke handler om at slukke ildebrande men om at undlade at starte dem.

    Sikkerhedsselerne fjernes fra alle biler – for man kan jo bare køre ordentligt. Og så videre.

    Men spøg til side: Hvad skal en virksomhed, der yder en sublim service og går i dialog med kritikere gøre, når de kommer i kløerne på en af de mange på nettet med psykopatiske træk?

    Der er skræmmende mange derude, der elsker det med hadesider, nyder ondskaben osv. Skal virksomhederne undgå dem ved at opføre sig ordentligt? Hvis du mener det – og du ved hvordan – sidder du på et guldæg, du bør kapitalisere. Den viden kan du få guld for over hele verden ;-)

    Reply
  4. Thomas Rosenstand

    Nå – du kom før mig. Vordingborg Køkkenet har mig bekendt aldrig gjort noget for at fjerne den dårlige omtale. Og jeg kan garantere dig for, at ingen SEO ekspert har arbejdet på den i tre – for så ville den ikke være der.

    Reply
  5. Mads Gorm Larsen

    Hej Thomas

    Endnu en SEO ekspert på banen, I er sgu ikke meget for den overskrift :-)

    Jeg er helt enig med dig Thomas, man kan ikke drive en virksomhed uden at træde folk over tærene, og der vil ske fejl. Men hvis det blot var en enkelt hadefuld psykopat som nyder ondskaben, så ville alle de andre kunder som er tilfredse jo råbe højt om den sublime service som ydes. Det var f.eks. ikke tilfældet med DELL, sagen var nettop at grunden til at Jeff Jarvis røg i top i Google var alle de andre utilfredse kunder som gav deres link love til Jeff.

    Reply
  6. Thomas Rosenstand

    Du har ikke ret, Gorm – desværre. Det er ikke normen, at tilfredse kunder publicerer deres tilfredshed.

    Jeg kender ikke Vordingborg Køkkenet, men virksomheden har haft pæne overskud uafbrudt siden 2004 og har en egenkapital på 56 millioner kroner. I et så konkurrencepræget marked får de ikke de resultater, hvis deres produkter ikke dur.

    De har sandsynligvis for 8 år siden kvajet sig overfor den kunde – men det er for sent at ændre nu. Og jeg kan da afsløre, at det er en gåde for alle i min branche, hvorfor de ikke får gjort noget ved det søgeresultat.

    Selvfølgelig er god opførsel altid det rigtige – og konduite i forbindelse med utilfredse er et must. Det er bare ikke altid nok, og så skal en virksomhed vælge, om én kedelig historie skal have voldsom negativ effekt i årevis eller ej. Hvis den ikke skal, er løsningen søgemaskineoptimering.

    Reply
  7. Mads Gorm Larsen

    “jeg kan da afsløre, at det er en gåde for alle i min branche, hvorfor de ikke får gjort noget ved det søgeresultat.”

    Ja, jeg kan forstå at “Vordingborg køkken” er blevet skole eksemplet i SEO undervisningsmaterialet for begyndere.

    Vordingborg sagde nej, til et tilbud om at problemet skulle forsvinde for 20.000 kr. Jeg beskrevet en løsningsmodel, til rundt regnet 30.000 kr (ud af en egenkapital på 56 millioner kroner…). Kan du give os et indblik i din løsningsmodel, evt. med pris, tidshorisont og fordele over for min løsningsmodel.

    Hvorfor er det så meget bedre at løse problemet med søgemaskineoptimering?

    Reply
  8. Thomas Rosenstand

    Jeg kan ikke helt gennemskue dit svar – men hvis du spørger mig, om jeg vil skitsere en løsning her, er svaret selvfølgelig nej.

    Dit sidste spørgsmål: Hvordan vil du ellers løse den sag, der er otte år gammel?

    Reply
  9. Mads Gorm Larsen

    Min løsningsmodel er beskrevet i min første kommentar. Det er simpelt, betal manden for at fjerne websiden. Han har tilbudt at fjerne siden for 20.000 kr. For at få en rigtig happy ending, så forslår jeg at man virkelig bøjer sig i støvet og erkender sine fejl. Det er billig og effektiv branding af Vordingborg køkken, nået som søgemaskineoptimering ikke giver noget af. Fremover vil Vordingborg køkken altid kunne få denne sag stukket i hovedet, og de kan stolt svarer “ja, vi begik en fejl, og betalte prisen og fik en tilfreds kunde”.

    Er din løsning ikke mere i retning af, mod et mindre beløb kan vi feje skidtet ind under tæppet. Men spørg os ikke hvordan vi gør det…

    Eller handler det altid kun om SERP og link love?

    Reply
  10. Thomas Rosenstand

    Jeg havde overset, at han ville fjerne siden for 20.000 kr. Det er da klart den bedste løsning for Vordingborg Køkkenet – det grænser nærmest til ignorans at afvise sådan et tilbud. Og det er markant billigere end at skulle arbejde med reputation management på så gammel en “sviner”, som der er tale om her.

    Din afsluttende bemærkning “Spørg os ikke hvordan vi gør det” vil jeg lade stå. Den afslutter på bedste vis denne debat ;-)

    Reply
  11. Mads Gorm Larsen

    Det har været en fornøjelse at debattere med dig Thomas, håber du vender tilbage med flere kommentarer.

    Glad for at du kan klare en spøgefuld bemærkning, for de læsere som ikke lige kender Thomas, så er han manden bag bogen SEO-LEX – dansk bog om søgemaskineoptimering, som jeg ville ønske at jeg kunne få råd til, for jeg er sikker på at den er spækket med guld korn.

    Reply
  12. Thomas Rosenstand

    Jeg kan nu sagtens klare spøgefuldhed – men jeg er faktisk kendt for at være en af de mest åbne SEO’ere overhovedet. Og det er muligt at læse sig til ganske meget på min blog http://www.thomas-rosenstand.dk

    Men ligefrem at fremlægge en startegi, taktik og ekskveringspaln her i fuld offentlighed? Nej – det er jeg altså blevet for gammel til at falde i :-)

    Lille notat: Hele historien med det kære køkkenfirma er faktisk et lærestykke i, hvordan man IKKE skal gribe den slags an. Gennem årene har jeg (jeg har nemlig talt ret nøje op) mødt i hvert fald 18 mennesker på mine kurser og foredrag, der forinden havde fravalgt Vordingborg Køkkener på grund af omtalen på side 1 i Google.

    I den nævnte periode har jeg velt talt til og undervist for ca. 1.200 mennesker. 2 % af dem havde valgt firmaet fra. Hvis dte tal kan overføres til antal husstande med “eget indkøb af køkken” i Danmark, er det mange, mange millioner kroner, firmaet har tabt.

    Reply
  13. Mads Gorm Larsen

    Jeg er godt klar over, at du er meget åben omkring SEO, og en stor del af din SEO bog forærer du jo faktisk væk på websiden. I meget interessant regnskab du opsætter der, og jeg tror du har helt ret Vordingborg køkken undervurderer betydning af et sådant søgeresultat.

    Har du set den lille tegneserie, som jeg har brugt som illustration før? En SEO tegneserie, det må da siges at være et smalt publikum :-)

    Reply
  14. Kim Bach

    Man kunne jo også prøve at få glade kunder, og gå ind i en dialog – mennesker over maskiner.

    Så vidt jeg ved er den danske referencesag “lortealfa.dk”, og det endte jo med at firmaet gik ind og løste problemet, fik en tilfreds kunde og siden lukket.

    Firmaer skal ALDRIG gå ind og betale for at få sider lukket, det vil resultere i en eskalering, og hvis det er løgn det der står på hade-siderne må man anvende retssystemet, ellers er der tale om beskyttelsespenge.

    Hvis det er rigtigt det der står på siden, så må virksomheden forbedre sig.

    Reply
  15. Mads Gorm Larsen

    Hej Kim
    Har aldrig hørt om lortealfa.dk før, mange mange tak for det tip. Har du evt. et link til en artikel som beskriver hele forløbet med Alfa ejeren, og hvor det blev håndteret af virksomheden.

    Jeg er meget enig med dig på alle punkter, man må dog sige der er jo ikke nødvendigvis tale om at man betaler for at få lukket en side. Man betaler måske for tort og svie for kunden, og aftaler at da problemet er løst, så kan kunden godt fjerne siden, eller evt. fortælle om den lykkelige slutning.

    Reply
  16. Kim Bach

    Der er en diskussion her: http://www.computerworld.dk/art/12111/virksomhedernes-nye-domaenedilemma – men rent faktisk så kom det i DRs forbrugermagasin, som jeg har glemt hvad hed, og det var medvirkende til at dialogen med firmaet kom igang, DR oprettede faktisk også Lorte-VW eller noget i den stil, til en seer der havde lignende problemer.

    Det ville bestemt være en fordel hvis gamle sider ikke blev slettet, lad os checke The Internet Archive…Nul og niks…Men det ser ud til at siden lukkede i 2005 http://web.archive.org/web/*/http://www.lortealfa.dk

    Reply
  17. Mads Gorm Larsen

    Tak for linket Kim, det er altid rart med lidt konkrete eksempler. Der burde være en historik funktion på internettet, ligesom vi kender det fra Wikipedia :-)

    Reply
  18. Kim Bach

    Internet Archive prøver, og Lorte-Alfa har vel været underlagt “pligtafleveringen”, og teoretisk, findes ALLE danske websider arkiveret hos Rigsarkivet.

    Pligtafleveringen er i øvrigt ikke manuel længere, Rigsarkivet har en “høster”, jeg er i øvrigt nok en af de få der har pligtafleveret et Internet udgivet værk, med Dublin Core metatags og det hele, dette: http://bachnet.dk/, det gjorde jeg i 2001.

    Reply

Skriv et svar til Torsten Kammeyer Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.