En super analyse af Visitdenmark's Karen

By | 14/11/2009
Thorbog tager fejl

Thorbog tager fejl

“Omstridt direktør i VisitDenmark stopper. Ja uha, lad os slagte dem der går nye veje, latterligt!”. Skriver Martin Thorborg på sin Twitter profil. Der er desværre flere som er enige med Thorborg, og er af den holdning at Visitdenmark’s Karen Video ikke er en fiasko. De har den holdning at det eneste som tæller i denne verden er antal visninger på YouTube. Men så fandt jeg en lille perle af en intelligent analyse af Visitdenmark’s Karen.

De to vigtigste budskaber er:

1. Løgnen skal være til at tilgive

2. Budskabet skal give mening!

I den konkrete sag:

1) Hverken Danskerne eller turisterne kunne tilgive løgnen.

2) De er bestemt ikke indlysende hvorfor Danmark skal brande sig på at at danske kvinder er lette at komme i seng med. Det virker ikke sandsynligt, at  Danmark´s strategi bør være at satse på at konkurrer om sex turismen til Brasilien? Med det klare budskab at i Danmark, der er sex skam helt gratis!? Vi konkurrer endda ligefrem på prisen…!

Læs hele analysen her...

4 thoughts on “En super analyse af Visitdenmark's Karen

  1. Trine-Maria Kristensen

    Hej Mads – tak for pæn omtale af mit blogindlæg – jeg synes dog en del af den gode analyse foregår i kommentarfelterne – og netop debatten om, hvorvidt “hype” og antal klik er vigtigere end budskab og effekt – synes jeg er interessant.

    Jeg synes til dels Thorborg har ret – jeg synes det er for drastisk at direktøren og medarbejdere må gå. Jeg synes man havde stået sig bedre ved at gå ud og beklage misforståelserne og så gennemføre en god evaluerings-proces – for her handler det måske ligeså meget om dårlig planlægning af kampagnen og om at det valgte bureau ikke har givet god rådgivning om konsekvenser mm.? Nu lærer vi ikke noget – nu lukker vi bare sagen?

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Hej Trine-Maria

    God pointe Trine-Maria, og jeg er helt enig. Jeg har begået den fejl at ligge mere i Thorborg’s kommentar end han faktisk siger (undskyld til Thorborg). Thorborg udtaler sig kun om selve fyringen, og ikke om hvorvidt Visitdenmark’s Karen Video er en fiasko eller en succes. Jeg har faktisk ikke selv taget stilling til om jeg mener fyrringen var nødvendig. Hvor kolossal en bommert kan man tillade sig inden man bør fyrer nogen?

    Ville du have fyrret Dorte Kiilerich?

    Reply
  3. Trine-Maria Kristensen

    Hej igen Mads – Næh – jeg ville nok have snakket med hende om, hvordan man kan give en undskyldning på en god måde til 1/5 mio sure mennesker :-) Og hvordan vi så kunne sikre mest mulig læring af sagen, som jo helt klart ikke var god for virksomhedens brand! Omvendt tror jeg faktisk ikke hun blev fyret? Tror hun gik selv – men muligvis uden anden mulighed?

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen

    Hej Trine-Maria

    Sager er vist speget. Hvad nu hvis Dorthe Kiilrich føst forsvarede filmen, og siden fyrrede medarbejdere for at have produceret filmen?

    http://www.bureaubiz.dk/content/dk/artikler/2009/uge_39/hovederne_ruller_i_visitdenmark

    Bestyrelsen ansatte Dorthe Kiilrich til at træffe strategiske kommunikations beslutninger. I forbindelse med Visit Denmark videoen, så begik Dorthe Kiilrich to fejl. Et hun bestilte filmen. To hun indså ikke selv fejlen, og fik den rettet. Et undskyld og måske et smart quickstep – hvor hun lynhurtigt fik lavet et spin off med flere film der f.eks. fortalte hvad hygge så i virkeligheden er for noget.

    Jeg ville være glad for opsigelsen, og så ville jeg ansætte Trine-Maria Kristensen i en fart :)

    Lyngby var hurtige til en lille quickstep.

    Hvad ville være den absolut perfekte quickstep løsning på Visit Denmark video’en? Nogen forslag?

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.