SEO udfordring – skal jeg optimere på “internet udbyder” eller ordet internetudbyder?

By | 29/03/2010

Lad os sige at jeg skal optimerer på ordene “internet udbyder” eller ordet internetudbyder, og jeg ønsker at vælge at satse mit hele SEO arbejde på udtrykket i to ord. Jeg er kommet til den konklusion at konkurrencen er for hård på internetudbyder i et ord, men der er næsten lige så mange der søger på internet udbyder i to ord, så jeg vælger altså at satse mit SEO arbejde på det i to ord. MEN korrekt dansk dikterer at jeg skriver internetudbyder i et ord, så hvad nu lille du. Hvordan løser jeg lige den? Det skal se ud for brugeren som om at ordet er skrevet korrekt i et ord, men Google skal opfatte det som to ord. Helst uden at Google på et eller anden tidspunkt bliver muggen, og opfatter det som ufint. Her kom jeg til at tænke på følgende løsningsmodel, at bruge html entity Zero Width space . Kan der være nogen problemer fra et SEO perspektiv i den løsning? Eller er der andre og bedre måder at gøre det på?

Beware the Dark Side

Beware the Dark Side

Dette er nok en lidt særligt dansk SEO udfordring, da vi i langt højere grad bruger sammensatte ord end på engelsk. Er der nogen der har løsningen?

Min egen lille test af zero width space, jeg orienter når jeg har et resultat.

Er det god semantisk kode, at bruge Zero Width Space. Jeg har kigget hos World Wide Web Consortium (W3C). Nu er HTML 5 stadig på tegne brættet, så jeg valgte at kigge på hvad der gælder for standarden HTML 4.01. Og her står at læse

“White space

The document character set includes a wide variety of white space characters. Many of these are typographic elements used in some applications to produce particular visual spacing effects. In HTML, only the following characters are defined as white space characters:

ASCII space ( )
ASCII tab ( )
ASCII form feed ( )
Zero-width space ()
http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html”

Hvad så med XHTML & HTML 5? Jeg har ikke tjekket, det er lidt af en jungle at finde noget i W3’s dokumentation. Men siden validere, så jeg vil mene at hvis det er godt nok til W3’s validator, så er der ingen grund til at antage at Googles robot skulle se anderledes på det.

UPDATE- DET VIRKER!

Så har Google være forbi min zero width space og det ser ud til at virke fint. Google har indekseret siden med internet udbyder i to ord, og har ikke indekseret siden med internetudbyder i et ord. Semantisk vil jeg mene at løsningen er fuldt ud korrekt, så Google bør ikke få nogen kvababbelser over den løsning.

Man kan vælge mellem decimal og hex – men jeg har læst mig til at “though browser support is stronger for decimal references” og valgte derfor denne.

HTML Entity (decimal)

HTML Entity (hex)

Andre der overvejer samme problemstilling og andre løsningsforslag:
http://www.webmasterworld.com/forum21/9148.htm
http://www.webproworld.com/search-engine-optimization-forum/67025-whitespace-within-title-tag-damaging-search-engine-optimization.html

 

 

This is a hypothetical example. Let us say that I have to SEO optimize for the words Web hosting or the word webhosting, and I want to choose to bet my entire SEO work on the term in two words. I have come to the conclusion that competition is too tough on webhosting in one word, but there are almost as many are looking at web hosting in two words, so I chose therefore to bet my SEO work on it in two words. BUT correct english dictates that I write webhosting in a word (i’m danish correct my if I am wrong). It must appear to the user as if the word is spelled in one word, but Google should see it as two words. Preferably without Google at some time become moody, and perceive it as cheating. Here I came to think of the following option to use html entity Zero Width space ​. Can there be any problems from an SEO perspective of the solution? Or are there other and better ways to do it?

I tested this and found that it does work – (I tested with danish words – internet udbyder)

Google indexed my Zero width space test – and it works just fine. Google has indexed the page with web hosting (internet udbyder) in two words, and have not indexed the page with webhosting (interudbyder) in one word. Semantically, I think the solution is fully correct, so Google should have no qualms about the solution.

Test page with web hosting in two words made with zero with space, and the same search with webhosting in one word.

Others are considering the same problem and other solutions:
http://www.webmasterworld.com/forum21/9148.htm
http://www.webproworld.com/search-engine-optimization-forum/67025-whitespace-within-title-tag-damaging-search-engine-optimization.html
 

Anbefalet læsning

Search Engine Optimization All-in-One For Dummies (For Dummies (Computers))

Category: SEO

2 thoughts on “SEO udfordring – skal jeg optimere på “internet udbyder” eller ordet internetudbyder?

  1. René Koluda

    Har selv samme opfattelse som du er kommet frem til.

    For mit vedkommende er det rigtigt mange sammen sat ord inden for min branche, hvor konkurrence er meget højt som sammen sat ord, men som delt er der væsentligt mindre konkurrence på orden.

    Så takker fordi du har ville bruge tid på at lave en test på det, så som vi alle kan læse resultatet af her.

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Hej René

    Godt at hører at du også kan bruge resultatet til noget, og du må meget gerne vende tilbage og lade os hører om dine erfaringer. Der er jo intet som at få noget testet live på et rigtigt site.

    Mvh
    Mads

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.