Hvor mange websider bruger flash?

HTML5 vs Flash
HTML5 vs Flash

33.5% bruger flash i 2008 og i 2009 er tallet faldet til 20%.

The total number of MAMA URLs using the Flash plugin is 1,176,227 (33.5%).” det var i 2008.

og så i 2009 Factual 20%

Jeg kan bare ikke finde nyere eller bedre tal end fra MAMA – “Metadata Analysis and Mining Application” fra Opera 2008, og Facutual rapporten 2009.

Det helt afgørende i ovenstående statistik er måsske at på 95% (VILDT GÆT!) af de sidder der bruger flash er det reklamer, og derfor kan Apple tillade sig at lave produkter der ikke understøtter Flash, fordi det i 95% af alle tilfælde giver en bedre oplevelse :-)

8 Responses

  1. Frederik
    Frederik at | | Reply

    Ret interessant at iPad højst sandsynligt kommer til at tage livet af et produkt som flash. Det ville være spændende hvis der var lidt info om hvor mange af de sider der bruger flash og er gået væk fra flash, som har være fokuseret på video indhold. Umiddelbart er det jo den største faktor når man snakker flash vs. html5. Men hvad med alle de andre sider der har en masse interaktive flash interfaces, spil sider m.m. Er de ligeså nemme at konvertere til html5 og dermed afvikle på bla. ipad’en?

    Selve reklame aspektet har apple jo klaret med deres kommende iAds, som sikkert kun gør det nemmere for reklamefolk at publicere deres budskaber. Der har flash nok tabt på forhånd hvis det går som det plejer for apple.

    Frederik

  2. Frederik
    Frederik at | | Reply

    Er det iøvrigt din iPad Mads?

  3. Mads Gorm Larsen
    Mads Gorm Larsen at | | Reply

    Nej, det er ikke min iPad :-( Jeg falder i søvn og drømmer om en iPad & en iPhone.

    Efter at YouTube er skiftet til HTML5 så ryger resten nok også med på den video vogn. Flash spil – tja, hvis der er penge at tjene på iPhone, iPad, iPod spil, så er det nok ikke det store problem. Men her tror jeg muligvis ikke man benytter HTML5, mon ikke det er noget særligt iPhone, iPad, iPod dingenot software??? Er der nogle Mac nørder som kan svare på det?

    Havde ikke hørt om iAds før – er der et iAds for dummies link?

  4. Kamil Dzielinski
    Kamil Dzielinski at | | Reply

    Altså, jeg kan hellere ikke finde nogen bedre statistikker – men i min (meget subjektive) erfaring har du helt ret. Flash kan være et fantastisk værktøj, men hver gang jeg ser en hel indholds-baseret hjemmeside bygget i det får jeg det decideret dårligt.

    Med fremgang i Javascript, HTML5 og PNG understøttelse kan de fleste interaktive elementer forfattes uden brug af flash. Jeg tror at med tiden vil folk indse at økonomisk set kan det simpelthen ikke betale sig at lave full-flash indholds-baserede sider. Til gengæld vil det nok tage noget tid før flash forsvinder fra oplevelses- og kampagnesider.

    Noget helt helt andet er dog at Adobe forsøger at sælge flash som en del af deres publishing samlede platform – og det er der hvor Apple kan få et problem. Og selvom at Apple virker monopolistisk i deres tilgang må vi bare håbe at folk indser at flash og hele Adobe-platformen er i virkeligheden lige så monopolistisk.

    Lige meget hvad, bliver det interessant at følge med i udviklingen :)

  5. Anonym
    Anonym at | | Reply

    Hej Kamil
    Tja…. nu skriver jeg jo faktisk ikke noget kritisk om Flash, men jeg må jo dog nok indrømme at jeg selv er en lille smule mere til HTML5.

    I forhold til SEO, google adwords, google analytics, website optimizer etc. etc. det danner bare god mening, og flash sider kan ikke være med.

    Og ja det er monopol, mod monopol mod monopol (silverlight…)

  6. Kamil Dzielinski
    Kamil Dzielinski at | | Reply

    Det var bare min nuværende mening – jeg har altid været en opensource-gut i sjælen. At det er nemmere og hurtigere at udvikle, og at det er mere synergisk med resten af nettet er bare en ekstra plus.
    I forhold til spil på iPhones og iPads, er der to muligheder. Den første er ren webbaseret løsning – der har på det sidste været flere og flere eksempler på avancerede spil udviklede alene til anvendelse på Mobile Safari – jeg kan grave links frem hvis det er.
    Men hvis man ønsker bedre kontrol over oplevelsen, og alt det der kommer med App Store, skal man til at udvikle i Objective-C med iPhone SDK. Objective-C er et videreudvikling af C, C++ og lidt C# – og er, så vidt jeg har gravet frem i det, nemmere end ovenstående sprog. Og det er mega godt dokumenteret af Apple. Jeg kender en del webfolk med baggrund i webbaserede sprog der har været i stand til at lære og anvende det relativt hurtigt.

  7. Mads Gorm Larsen
    Mads Gorm Larsen at | | Reply

    Damm som jeg får lært noget nyt på den her posting – tak til både Kamil og Frederik.

    Er der nogen der ved om Nintendo DS’s Opera browser understøtter Flash – det tror jeg nemlig ikke den gør, og det er jo heller ikke nogen helt ubetydelig platform. Hvis man kan udvikle spil som kan kører i Opera og Safari med HTML5 – så kommer man ligesom ud i krogene :-)

    Har du en blog Frederik – for der mangler ligesom et link?

  8. Zander
    Zander at | | Reply

    Jeg er nu frem ti lat HTML5 overtager falsh stilling… )

Leave a Reply