Profiler versus avancerende segmenter i Google analytics

By | 17/08/2010

Profiler versus avancerende segmenter – hvad er forskellen og hvad er fordele og ulemper?
Når du opsætter en profil i analytics, som f.eks. eksempel ekskluderer trafik fra en bestemt IP adresse. Så er denne information så at sige tabt for altid, du kan ikke senere ændre profilen og hente den ekskluderede trafik frem igen. Det betyder samtidigt, at hvis du indsamler data som inkluderer data fra en bestemt webside, så er det meget væsentligt at du opdaterer din profil, hvis du f.eks. ændrer navnet på en webside. Hvis f.eks. en profil er sat op til kun at inkluderer data fra engineer.html og du ændre filnavnet til engineering.html, så indhenter profilen ikke længere data om denne side. Af samme årsag anbefales det altid at have en enkelt ”moder” profil som samler alle data, og ikke ekskluderer noget som helst. Segmenter derimod kan trække data ud af historiske data som er indsamlet via profiler, og segmenter kan du ændre med ”bagudvirkede” kraft. En større oversigt over fordele og ulemper kan du finde her:
Men hvad er så en af de markante forskelle på segmenter og profiler?
profiler er baseret på pageview og avancerende segmenter er baseret på besøg. Hvad betyder det så i praksis?
Lad os antage at du opretter et segment for alle besøg, hvor den besøgende har været forbi forsiden i mappen teknik – f.eks. adressen http://www.sdu.dk/om_sdu/fakulteterne/teknik/uddannelse.aspx.
Nu opretter vi en tilsvarende profil som kun inkluderer trafik til undermappen der er lig med /teknik/ .
Segmentet tager udgangspunkt i besøget, og ser på hele besøget før og efter at den besøgende kom til forside adressen. Men profilen derimod tager udgangspunkt i de pageviews som er fundet sted i mappen /teknik/. dvs. profilen ser bort fra alt som sker udenfor mappen /teknik/. Alt hvad gæsten gør uden for denne mappe tælles simpelthen ikke med. Derfor er det sådan at når man ser på profilen er der langt færre pageviews, antal minutter i gennemsnit på websted etc. , end når man kigger på segmentet.
Prøv at forstille dig det omvendte – du opsætter et segment som ekskluderer alle besøgende som kom til forsiden i mappen trafik http://www.sdu.dk/om_sdu/fakulteterne/teknik/uddannelse.aspx. På samme måde opsætter du en profil som udelader trafik til mappen /teknik/. I segmentet vil alle pageviews som den besøgende har foretaget både før og efter at gæsten er forbi forsiden blive trukket fra, og derfor trækkes der f.eks. rigtig mange pageviews fra. Omvendt trækker profilen kun pageviews fra som er sket i mappen /trafik/. Nu har vi det modsatte billede af før, for nu er der der langt flere pageviews, antal minutter etc. når man ser på profilen, end når man kigger på segmentet.
Håber det danner mening, og at jeg har forstået det rigtigt ;-)

Er der nogen som kan gennemskue om man en til en kan opsætte et segment til at gøre det samme som en profil? Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt, da den grundlæggende ”regneenhed” er forskellig. Men hvis der er nogen bud som hører jeg gerne fra folk derude i Google analytics land.

4 thoughts on “Profiler versus avancerende segmenter i Google analytics

  1. Jacob Kildebogaard

    Hey Gorm

    Spændende indlæg, og rigtigt relevant.
    Uden at være for meget flueknepper, så er det en smule forvirrende at du kalder det “rapporter” – du mener profiler :) Rapporter er noget man trækker ud med data.

    Der er ingen tvivl om at de to metoder er forskellige og det skal de som sådan også være. Der er også rapporter du ikke kan segmentere (fx funnels) og her er det nødvendigt at du på forhånd har lavet en ny profil kun med den specifik trafikkilde som filter, hvis du vil se disse data.

    Du kan ikke lave et avanceret segment, der giver dig de samme data som i eksemplet ovenstående. Så det er om at være på forkant og lave de profiler der er behov for :-)

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Hej Jakob

    Beklager fejlen, så har jeg lige rettet det, sådan at der står profiler og ikke rapporter. Du skal have utroligt mange tak for dit svar, jeg er noget videre våd bag ørene omkring Analytics.
    Jeg har f.eks. ikke kendskab til funnels, men det er nok noget af det jeg må til at dykke ned i.

    Et andet begreb som fangende mit øje er “tilpassede rapporter” er det noget du har erfaring med i forhold til segmenter?

    Reply
  3. Jacob Kildebogaard

    Hey Mads
    Tilpassede rapporter er en kanon ting, men handler mere om at man kan lave en rapport helt som har lyst. Hvis du fx gerne vil se hvornår på døgnet brugerne fra et specifikt søgeord køber, så kan du gøre det med rapporterne. Man kan sige at segmenteringen sker ved at man går et lag ned hele tiden – man bryder ned på dimensionerne.

    Men hvis man vil arbejde med segmenter, så er avancerede segmenter oftest den helt rigtige måde at gøre det på :-)

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen

    Hej Jacob

    Tak for svaret. Ja, efter at have fået en begyndelse på en forståelse af segmenter, så virker det som om at man får en langt bedre indsigt med segmenter end med profiler. Jeg tænker lidt at segmenter handeler om mennesker der besøger et website, hvor profiler mere indeler et site baseret på “teknik” – hvilken folder er denne side placeret i etc.

    Har du set en online artikel som forklarer det jeg skriver om i ovenstående blog indlæg – gerne på engelsk. Jeg synes det har været lidt svært at finde informationen, og kunne godt tænke mig at læse en mere omfattende beskrivelse af forskellen mellem profilet og segmenter.

    Jeg skriver formentlig snart et nyt indlæg om GA med fokus på pageviews aflæsning i forskellige sammenhænge. Et andet sted hvor jeg mener man nemt mistolker de data man får.

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.