Facebook kampagne giver ingen trafik iflg. Google Analytics

By | 12/09/2010

Din kampagne giver ingen trafik iflg. Google Analytics, og hvorfor gør den så ikke det? En oplagt mulighed er problemer med redirect, kort url’s, smart links, korte adresser eller hvad din it-leverandør nu lige kalder dem. Et link som f.eks. http://www.sdu.dk/ing er en kort adresse som sender brugeren videre til http://www.sdu.dk/om_sdu/fakulteterne/teknik/uddannelse.aspx. Det skal helst ske med et 301 redirect( se mere her hvis 301 også er din hobby:-). Men ak og ve, 301 skal være sat rigtigt op for at Google analytics kan se hvor trafikken kommer fra.

Relevante links

How Does Google Analytics handle 301 and 302 Redirects?

4 thoughts on “Facebook kampagne giver ingen trafik iflg. Google Analytics

  1. Per Lund

    Hej Mads,

    Tak for nogle gode links og et relevant indlæg.

    Du har ret i at man skal sørge for at lave 301 Permanent Redirects, hvis man har to url’er, der peger på samme indhold, og gerne vil undgå problemer med duplicate content – og som du skriver – forkerte refereradresser.

    Men jeg synes generelt, det er en skidt ide at benytte redirectede url’er destinationsadresser i sine kampagner. Når man laver internetkampagner, bør man benytte taggede url’er (http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578) mod sin landingpages. Det maksimere da hvertfald dine muligheder for statistisk nørderi i Analytics – hvis man er til den slags. Og det er man jo, når man er internet markedsføringsenthusiast.

    Jeg har lige fundet din blog i dag, og vil da helt sikkert lytte med fremover:)

    /Per

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Hej Per

    Tak for tippet – kunne du evt. lige skrive lidt om hvad du laver hos DGI, er du kommunikationsmedarbejder eller?

    Jeg har aldrig før overvejet muligheden af eller hørt om muligheden med at tagge sin url. Det er jo genialt, super tip Per. Og en fin blog du har – http://www.per-lund.dk – hvordan går det med projekt yammer?

    Reply
  3. Per Lund

    Hej Per,

    Tak for roser til bloggen.

    Jeg arbejder som IT-udvikler hos DGI – og beskæftiger mig af interesse en del med webstrategier på jobbet, men også i min fritid.

    Projekt Yammer kører stadig, men jeg kan desværre også se efter hjemvendt ferie, at der uden min tilstedeværelse ikke er sket det vilde på “netværket”.

    Men efter Jake McKee’s 1-9-90 regel, så giver det jo egentlig også god mening. Har du erfaringer med lign.?

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen

    Joh – det kan man godt sige at jeg har, jeg arbejder med kommunikation på ingeniøruddannelserne på SDU, og vi har følgende facebook side http://www.facebook.com/dettekniskefakultet – og som du kan se så med 900 fans så er det jo ikke sådan at folk står i kø for at få leveret et budskab :-)

    Jeg kender selv 1-9-90 reglen fra http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html, og der henviser til en undersøgelse fra Will Hill. Har ikke selv hørt om Jake McKee før, ham må jeg lige få tjekket ud.

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.