Facebook gruppe til kommerciel brug

By | 10/11/2010

Disclaimer – følgende er bare løs og fast hvad jeg går og bobler over i forbindelse med de nye facebook grupper, der er masser af mulighed for et tons af totalt stupide fejl.

Bemærk den særlige problematik omkring opt-in vs. opt-out i forhold til dansk spam lovgivning. Den debatteres i kommentarene.

Hvad kan facebook grupper bruges til i en kommerciel sammenhæng?
Forskergrupper, udviklingssamarbejde, personal branding for en guru, kommunikation til en konference etc.

Jeg vil tage konferencen som eksempel: Du er arrangør af en konference f.eks. “Joomla udvikling af Webshops”. Som optakt til konferencen modtager alle deltagere et link til facebook gruppen, med information om at denne kan bruges til at holde kontakten med andre deltagere, og man vil fremover modtage information om opfølgende konferencer (forbrugerombudsmand spam lovgivning er dermed overholdt). Forud for konferencen vil deltagerene begynde at kommunikerer, hvilket måske kan medfører rekruttering af yderligere deltagere. Under konferencen kan deltagerne gruppe chatte med hinanden mens oplægsholderne holder oplæg. I værste fald dør samtalen i gruppen ud når konferencen er slut, men 6 mdr. senere har man så konference II “Joomla og SEO”, og vupti smider man en besked om det i gruppen og alle deltagere modtager en mail om dette, og cirkus kan begynde forfra.  I bedste fald fortsætter dialogen i gruppen, medlemstallet stiger og du kan endnu nemmere rekrutterre til din næste konference…


Er en facebook side bedre egnet til ovenstående?

Mail er kodeordet her – hvor meget tror du på mail som kommunikationsmiddel, facebook grupper er stadig dene enste vej til brugernes mailboks. Se på det fra en helt anden vinkel – kan du benytte facebook gruppen som et supplement til din facebook side? I ovenstående eksempel får man langsomt opbygget en masse facebook små grupper, fra mange forskellige konferencer.  Alle disse grupper kan man kannibaliserer, med det mener jeg at man kan bruge sine små facebook grupper som rekrutteringsgrundlag, eller når du har har brug for at skubbe til noget indhold på din mere overordnede facebook side som i ovenstående eksempel kunne handle om markedsføring, webmarkeing, seo, sociale medier etc.
Funktionalitet i de nye facebook grupper
Man taler til tider om at dialogen i nye medier er “mange til mange”, men hvis vi kigger på en facebook side eller en blog, så kunne man også vælge at beskrive det sådan at kommunikationen er: “En til mange & mange til en”. Det er typisk en enkelt blogger der skriver til mange, og disse mange skriver så kommentarer tilbage til bloggeren. De nye facebook grupper kunne man godt beskrive som “rendyrket mange til mange”. Sagen er den at det ikke gør nogen forskel om det er et medlem af en gruppe eller en administrator af en gruppe som skriver et indlæg. Der er yderligere afgivet magt fra administratorer af gruppen, ved det at det altid senest kommenterede indlæg der ligger øverst på siden.

Man kan gruppe chatte med medlemmer af gruppen. Næppe noget som egner sig til større grupper, men noget som kan være meget funktionelt i forbindelse med mindre grupper.

Grupper kan være åbne, lukkede og hemmelige, dvs. man kan behandle fortroligt materiale.

Agressiv viral spredning – medlemmer kan melde andre ind i grupper uden at spørge dem. Nøjagtigt ligesom jeg kan tagge personer i et billede, så kan jeg tagge mine venner så de bliver medlem af en facebook gruppe.

Jeg oplever at gruppen ikke opdaterer ordentlig – det lyder mærkeligt, men man modtager mails op opdateringer som man så ikke kan se når man besøger siden….

PS: Omkring spamlovgivning og facebook etc. du skal sikre dig at det er tydeligt at din gruppe indeholder markedsføring, og den første direkte  personlige henvendelse må ikke være elektronisk. Men hvis f.eks. deltagerne i konferencen tilmelder sig via din webside, og de i forbindelse med dette godtager at modtage markedsføringsmateriale fra dig. Så vil jeg tro det er ok at sende en mail med hvor man bekræfter tilmelding til konferencen, og oplyser om facebook gruppen. Man skal dog nok gøre det helt klart, at man tilmelder sig til en gruppe, hvor igennem man man vil modtage tilbud om fremtidige konferencer. Jeg er ikke advokat, men jeg vil mene at med den fremgangsmåde er man på den sikre side.

Jeg vil da også gerne lige citerer  Martin Thorborg i forbindelse med at han skriver om nyhedsbreve – “Det er muligvis heller ikke lovligt, men hvem går det ud over, og hvem opdager det?”. Der er et meget stort “gråt” område, hvor jeg vil mene at er muligt at foretage noget som grænser op til det ulovlige.

6 thoughts on “Facebook gruppe til kommerciel brug

  1. Lisbeth Scharling

    Jeg vil mene, at det er særdeles risikabelt at bruge Facebook-grupper af virksomheder.
    Netop fordi alle kan tvangsindskrive alle til at være medlem, kan man ikke sikre sig, at medlemmer har accepteret at modtage det indhold, der sendes via gruppen.

    Det er afsenders ansvar at sikre, at der kun sendes til dem, der har accepteret at modtage dine budskaber – og det kan du helt umuligt sikre dig via facebooks grupper.

    Jeg er heller ikke advokat, men vil mene, at man er på den forkerte side af markedsføringslovens bestemmelser, hvis virksomheder bruger en facebook-gruppe til markedsføring.

    Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivende nemlig ikke rette henvendelse til nogen via e-mail, sms, mms, fax mv. med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser mv., medmindre der foreligger et gyldigt samtykke. Det samtykke kan du ikke sikre dig via Facebooks grupper. Tvært imod!

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Lisbeth

    Der er ganske rigtigt en helt særlig problemtik omkring den “tvungne” tilmelding, og det bliver interessant at følge hvordan forbrugerombudsmanden og lovgivningen vil forholde sig til det virale aspekt (se iøvrigt laaaang dialog med Mikael Lemberg i denne gruppe http://www.facebook.com/home.php?sk=group_141550269225007&ap=1 ).

    Men jeg vil nu mene den del klares ved gøre gruppen lukket, hvilket medfører at du har kontrol med hvem der kommer ind i gruppen. Dermed kan du sikre dig at alle er informeret om at gruppen indeholder markedsføring.

    “Lukket: Til “globale” grupper; alle på Facebook kan få vist gruppen, men administratorerne skal godkende alle medlemskabsanmodninger eller personligt udsende invitationer. … Kun gruppemedlemmer kan få vist gruppens væg, debatforum og billed- og videoindhold. Ikke-medlemmer kan få vist dens oplysninger og Seneste nyt. Hvis du ikke er medlem, modtager du heller ikke historier om lukkede grupper.”

    http://www.facebook.com/help/?faq=12597

    Reply
  3. Lisbeth Scharling

    Hej Mads – men selvom “administratorerne skal godkende alle medlemskabsanmodninger eller personligt udsende invitationer” vil det så i praktisk være muligt at sikre sig, at man kun godkender folk, der ved, hvad de går ind til – folk, der accepterer at modtage kommercielle tilbud af mere eller mindre direkte karakter?

    Jeg har ikke nået at teste de nye grupper godt nok endnu, så jeg er ikke sikker.

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen Post author

    Nu har jeg nået at teste det, og jeg beklager min fejl. Du har 100% ret Lisbeth, uanset om en gruppe er lukket, åben eller hemmelig, så kan medlemmer af en gruppe tagge deres egne venner, og dermed tilmelde / tvinge deres egne venner til at være medlemmer og dermed modtage reklamer. Med lukket gruppe menes at personer der ikke bliver tagget af egne venner, de skal godkendes af administrator. Man kunne vælge at udtrykke det på den måde, at alle medlemmer af gruppen får den administrator rettighed at de kan oprette nye brugere.

    Omkring hvordan forbrugerombudsmanden vil tolke den, tja det ved jeg ikke. Men som du skriver i ovenstående, så har man jo ikke som forbruger mulighed for selv at accepterer, at man nu modtager reklamer fra gruppen.

    Reply
  5. Lisbeth Scharling

    Godt at vide, at det er sådan det er. Og fint, at du har testet!
    Jeg tror, jeg vil fraråde virksomheder at bruge grupper. De er vist mest egnede til foreninger og private initiativer.

    Reply
  6. Mads Gorm Larsen Post author

    Ja, jeg vil nok lege lidt videre med grupper. Men mest for at se om de overhovedet fungerer. Det virker utroligt kluntet og forstyrrende, at man modtager en mail for hver et lille bitte pip der er i gruppen, og man kan nemt forestille sig at folk hurtigt vil springe fra grupper. Men hvis de fungerer, og vi vender os til de nye grupper og er begejstrede for dem, så vil jeg mene der er et gråt område man kan finde en plads indenfor.

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.