Erhvervskonti på facebook – en “lovlig” fake profil

By | 20/11/2010

Mikael Lemberg som arbejder for Komfo kom med følgende lille tip, (se Mikaels facebook gruppe)  – “Erhvervskonti er person-uspecifik. Vi bruger dem tit til at give vores kunder et fælles login for flere personer – f.eks. i situationer hvor der ydes kundeservice på en sidevæg…pointen er, at med en virksomhedskonto oplyser man faktisk slet ikke sit navn. Kun en e-mail og en fødselsdato.” Man benytter så bare en en person-uspecifik e-mail som f.eks. skidefin@fidus.dk.

Fidusen er at når du så logger ud af din erhvervskonti, og logger på med din profil, så kan du opdaterer siden og man kan se at det er dig som person der skriver på siden.

Der er dog et par aber dabie, først og fremmest at en erhvervskonto ikke kan tilknyttes til allerede eksisterende sider. Men derudover udtaler facebook sig en lille smule tvetydigt omkring formålet men erhvervskonti. De skriver f.eks. “Hvis jeg allerede har en brugerprofil, kan jeg så oprette en erhvervskonto? Det er en overtrædelse af Facebooks anvendelsesvilkår at have flere konti. Hvis du allerede har en personlig konto, kan vi ikke på nogen måde tillade dig at oprette en erhvervskonto. Du kan administrere alle de sider og sociale annoncer, som du opretter på din personlige konto.”
Det lyder jo ikke just betryggende, det virker generelt som om at FB mener at en erhvervskonto skal være knyttet til en person i tankerne, når f.eks. de beder om en konkret fødselsdato, og ikke en verifikation for at administratoren er 18 år. Det hænger også meget godt sammen med truslen om at man ikke må have en dobbelt konto. Men pointen er vel, at når man kun opgiver en fødselsdato og en e-mail adresse, så er det vel i praksis umuligt at afgøre om der er en person bag en erhvervskonto.

Men det løser heller ikke et i mine øjne mere grundliggende problem, en stor del af den viden en organisation opbygger knyttes til personlige profil. Administratoren/personaen er venner med samarbejdspartnere, kunder etc. og virksomheden eller organisationen kunne godt have interesse i at kunne overtage den sociale graf, altså så at sige kunne skifte den der styrer “personaen” ud.

Links
How To Create A Business Account On Facebook Without A Personal One

4 thoughts on “Erhvervskonti på facebook – en “lovlig” fake profil

  1. Mikael Lemberg

    Hej Mads.

    Kan du uddybe din sidste kommentar omkring virksomheders interesse i medarbejderers sociale graf? For det er da mere en strategisk udfordring, end den er teknisk? Og i øvrigt vel en ganske generel udfordring, der favner meget bredere end bare Facebook og web?

    Til gengæld tror jeg faktisk at nogle af de udfordringer der ligger i at tænke CRM i en social sammenhæng (der vel er det du mener med ovenstående) kan løses ganske fornuftigt med nogle af de nye API’er der bliver tilgængelige med Facebook Messages. Jeg brygger på et blogindlæg herom for tiden, så skal nok give dig et heads up når retten er færdig. ;-)

    Bortset fra det, har jeg en enkelt mindre rettelse til din gengivelse af min “fidus”: Jeg mener ikke at fordelen ved person-uspecifikke konti er, at man derved sideløbende kan opdatere siden med sin egen private profil. “Opdateringer” skrevet af en personlig profil, der ikke er admin, fungerer jo bare som almindelige vægopslag, og ses derved ikke af særlig mange. Derudover vil det for mange udenforstående fans af siden være svært at gennemskue hvad sammenhængen mellem siden og den/de personlige profiler er, så der er simpelt hen for meget mudder i det efter min mening.

    Fordelene er derimod primært disse tre:

    1. En virksomhedskonto kan benyttes til login af flere personer (samtidig), hvilket er nyttigt f.eks. i Callcentre eller i sammenhænge hvor flere nøglemedarbejdere deler ansvaret for siden.

    2. Virksomhedskonto er relativt “idiotsikre” ift. at undgå nogle af de klassiske fejl, hvor f.eks. en medarbejder ikke er klar over hvad det indebærer at hans private profil er udpeget som side-admin, og han derved kommer til at udgive et personligt opslag på vegne af siden (hej Venstre!).

    3. Ved ikke at udpege personlige profiler som admins sikrer virksomheden sig bedst muligt mod ubehagelige konsekvenser af det naturlige flow på arbejdsmarkedet, så en tidligere ansat ikke pludselig forbliver admin af en side, fordi ingen husker at ændre indstillingen.

    Virksomhedskonti er som jeg ser det nok den pt. mest optimale løsning for de fleste virksomheder. Den lader dog stadig nogle ting tilbage at ønske, som du også har gjort fint opmærksom på her og i gruppen. Men mon ikke vi snart ser tilpasninger på de områder? Der er jo tale om et område, hvor Facebook i den senere tid har vist at de nu lytter mere til græsrødderne end tidligere, jvf. bl.a. introduktionen af udvikler-testkonti og delte advertising-accounts.

    Mvh
    Mikael Lemberg

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen Post author

    Du har ret i at “Opdateringer” skrevet af en personlig profil, der ikke er admin, fungerer som almindelige vægopslag og ses derved ikke af særlig mange (det kan faktisk til tider være en stor fordel :-). Men du kan kombinerer de to ting, det er ikke enten eller, og en af fordelene ved at skrive som person er, at det efter min overbevisning gør det “nemmere” for en fan selv at ligge ting ind på væggen. Det afhænger også af typen af virksomhed – f.eks. Komfo vs. Carslberg.

    Så har jeg lige et enkelt spørgsmål – “En virksomhedskonto kan benyttes til login af flere personer (samtidig)” kan flere personer ikke logge ind samtidigt med en person profil?

    Uddybe omkring medarbejderens sociale graf – tja, der ligger såmænd ikke noget synderlig dybt i det – men når nu jeg sidder ved ingeniør uddannelserne på SDU, så bliver jeg facebook ven med studentermedhjælpere, ansatte, samarbejdspartnere ect. ect. Det giver os en masse viden, jeg kan f.eks. forholdsvis let danne mig et overblik over hvilke sider mange af vores studerende er fans af. Dette kan igen bruges i forbindelse med når vi skal forstå vores målgruppe, deres updates giver inspiration til de updates jeg laver på vores facebook sider etc. etc. Al den information kan man ikke overleverer med en personlig profil, man har faktisk brug for at have lov til at have 2 profiler. Hvor den ene profil er en man kan overdrage, og hvor den nye person så simpelthen kan skifte navn på profilen og arbejde videre. Endelig kan der jo være en art behov for at adskille erhverv og arbejde, hvis man f.eks. som en del af ens arbejde skal være meget aktiv på facebook. Skriv gerne hvis du har brug for flere eksempler, eller uddybning.

    Ser frem til dit blog indlæg om de nye API’er der bliver tilgængelige med Facebook Messages.

    Reply
  3. Mikael Lemberg

    Hej igen.

    Der er selvfølgelig fordele ved også at aktivere sig personligt i ens Facebook Sider. Min pointe er bare, at mange af læserne ikke nødvendigvis forstår at du har noget særligt med siden at gøre, når de bare ser din profil kommentere på opslag osv. Så hvis det er et af formålene, er det ikke sikkert det har den ønskede effekt.

    Et andet problem kan være at andre kan misforstå dine hensigter, og tænke at I “snyder” ved at skabe kunstig aktivitet på siden selv.

    Men naturligvis er det en god ide at engagere sine egne medarbejdere og interessenter i debatten på siden. The more the marrier. :-)

    Det kan også sagtens lade sig gøre at logge på en personlig profil med flere brugere på en gang (selvom jeg synes Facebook til tider har en vane med at smide “gamle logins” af ved nye logins). Men hvem ville stille sin personlige profil til rådighed til den slags – ikke mig i hvert fald. Alternativet skulle så være at have en fiktiv profil (altså en John Johnson), men det virker på mig temmelig amatøragtigt og uærligt, og er som sagt også i strid med Facebooks retningslinjer.

    Jeg har bemærket at du selv har to profiler. Jeg går ud fra at du så bruger dem på den måde, du skitserer her. Og at du er indstillet på at overdrage den ene den dag, du skifter job? Jeg ville ikke have lyst til det. Og jeg ved heller ikke om dine venner vil. Jeg ville undre mig en del, hvis en af mine venner pludselig skiftede køn, alder, navn og profilbillede, fordi han/hun nu havde overdraget sine ansvarsområder til en anden. Og jeg ville sandsynligvis også nok fjerne vedkommende fra min venneliste – for jeg har jo ikke selv ønsket at blive venner med den nye identitet.

    Jeg kan godt se dine pointer omkring virksomhedens afhængighed af medarbejderens sociale graf – men jeg ser det nu ikke som et Facebook issue. Sådan er det jo generelt i kommunikationsbranchen, at en meget stor del af en medarbejders værdi ligger i hans/hendes netværk og evne til at benytte det. Problemet ligger i et spændingsfelt mellem Marketing, HR og kommunikation, og skal løses derimellem også.

    Jeg tror virksomheder skal blive bedre til at forstå værdien af en ægte relation. CRM handler i dag alt for meget om bare at få noget stamdata og en e-mail adresse på en masse (potentielle) kunder, men overser i stor grad at en kontakt til en potentiel kunde i sig selv ikke besidder nogen særlig værdi. Værdien kommer i det øjeblik kunden ved hvem du er og har en positiv opfattelse af dig, når de får en mail fra dig. Det kræver personlig tilstedeværelse og oparbejdelse af ægte sociale relationer, men stiller af selvsamme grund øgede krav til at virksomheden definerer nogle arbejdsprincipper, som spreder viden og nøglekontakter ud over hele organisationen, uden at slå medarbejdernes networking-entusiasme ned.

    Jeg har faktisk netop færdiggjort et blog-indlæg om selvsamme emne: http://www.lemberg.dk/du-har-behov-for-en-srm-strategi/

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen Post author

    Du får sandelig hurtigt kastet noget tekst af dig Mikael :) Du har ret I at som Facebook er opbygget i dag, så kan du kun danne relation med en person og ikke med en persons funktion. Det kan også godt tænkes, at dette er den bedste løsning, men nogle relationer er vel overvejede funktionsbestemte – f.eks. lad og sige man er sælger og har Københavns kommune som kunde, så vil man gerne have en relation med indkøberen Peter i it-afdelingen, og man vil stadig gerne have en relation med Peter når han skifter køn og alder :-) Min pointe er at jeg godt kunne se en fordel ved “funktionsprofiler”, hvor man nettop kan vælge og sige, jeg vil gerne være venner med borgmesteren uanset hvem han er?
    Det er lidt som om at du siger to forskellige ting – på den ene side skal man være tilstede som ægte person, man skal have “personlig tilstedeværelse og oparbejdelse af ægte sociale relationer”, men på den anden side skriver du, at hvis man er tilstede som person kan det blive opfattet som snyd og læserne kan have vanskeligt ved at forstå dine hensigter. For at undgå problemstillingen at tilstedeværelse som person opfattes som snyd og uærlige hensigter, kan man så ikke bare underskive sine kommentarer og indlæg med navn og stilling? Men pointen er er god, og jeg vil faktisk på baggrund af denne debat begynde underskrive mine kommentarer og indlæg med navn og stilling, for at sikre at ingen føler sig snydt.

    Et godt blog indlæg du har skrevet Mikael
    http://www.lemberg.dk/du-har-behov-for-en-srm-strategi/

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.