Socialdemokratiet vs. Venstre på Facebook

By | 17/02/2011

Ifølge social medie eksperterne, så vil Socialdemokratiets facebook applikation afgøre valget, og Venstres applikation vil medføre en retssag.

Social medie ekspert Jon Lund er begejstret for socialdemokratiets facebook applikation “Det er kort sagt en af de mest professionelle og gennemførte Facebook fremstød jeg har set. Både af de politiske og kommercielle af slagsen.”…”Det kan i sidste ende tippe regeringsmagten” vurderer han.

Hvorimod social medie ekspert Mikeal Lemberg fra Komfo, anklager Venstres facebook applikation for at være ulovlig og uduelig. Han skriver “applikationen spammer sindssygt meget og bryder både Facebooks retningslinjer for applikationer samt markedsføringsloven… og persondataloven…Hvis Venstres målsætning alene er spam og høje brugertal, bliver de sikkert tilfredse med tallene. Men jeg tillader mig at tvivle på at MINIsteriet skaffer Venstre en eneste stemme mere…”.

Jeg er uenig med Jon Lund og Mikael Lemberg, og vil prøve at foretage en sammenligning af de to applikationer. Som en lille disclaimer må jeg indrømme, at jeg ikke er social medie ekspert, og at jeg ikke har nogen som helst viden om, hvordan man fører en politisk kampagne. Det skal nu ikke afholde mig fra at kværulere og lege Rasmus Modsat; så lærer jeg forhåbentlig noget nyt på vejen.

Socialdemokratiet facebook applikation

Socialdemokratiet facebook applikation

Socialdemokratiet facebook applikation

Socialdemokratiets applikation opfordrer brugeren til at hjælpe socialdemokratiet med at sprede deres budskab. For det første kan du ændre dit profilbillede, sådan at det fremgår at du stemmer på socialdemokratiet. Det ser sådan her ud:

Mikael LembergNår jeg ser på profilbilledet, så tænker jeg at man burde kunne finde på noget bedre end et firkantet rød kasse med teksten “Jeg stemmer på socialdemokraterne”. Men mine facebook venner bliver opmærksomme på, at jeg stemmer på socialdemokraterne, og vupti så får vi os en snak, og efterfølgende har jeg scoret nogle nye stemmer til socialdemokratiet. Eller også gør det ikke slet ikke nogen forskel?

Så er der den mulighed, at du kan donere din egen personlige facebook status til Socialdemokraterne, sådan at Socialdemokratiet kan sprede deres budskab direkte ud til dine venner. Altså: Socialdemokratiet har nogle budskaber, nu beder Socialdemokratiet deres kernevælgere om at sprede deres budskab. Det er god gammeldags envejskommunikation – her er Socialdemokratiets budskab, vil du ikke nok sprede det til dine venner?

En tredje funktion i applikationen er muligheden for at lave din “helt egen folder”, som du kan printe ud på den gamle HP, så det “næsten” ligner en professionel brochure. Layouttet i brochuren er i bedste fald kedeligt, og indholdet i brochuren er en kendt smøre. Her gemmer der sig ingen kreativitet eller overraskelser. Dette kan du så kombinere med den sidste mulighed, hvor du melder dig som frivillig, og dermed kan komme ud og dele brochurerne ud i dør-til-dør kampagner.

Søren Lippert Politisk kommunikationsrådgiver for Socialdemokraterne beskriver i “Græsrødderne ER kampagnen”, hvordan Socialdemokratiet er blevet inspireret af Obama’s kampagne, som blandt andet bestod i dør-til-dør kampagner. Hvis Socialdemokratiets applikation er en effektiv måde at skaffe flere frivillige til en dør-til-dør kampagnen, så bliver det næste springende punkt om dør-til-dør kampagner er effektiv i en dansk valgkampagne. Jeg vil mene, at der så stor forskel på amerikanske og danske valgkampagner, at det finder vi ud af, efterhånden som det bliver afprøvet.

Der er noget kvantitativt over Socialdemokratiets løsning. Det er som om man tænker, at hvis bare man får sit budskab ud til tilstrækkeligt mange mennesker, så er man sikker på at få flere stemmer. Dette kan være en effektiv strategi for en ny ukendt kandidat, som skal opbygge sit brand. F.eks. en ny kandidat som stiller op til et kommunalvalg, og som vælger dør-til-dør kampagne, simpelthen fordi kandidaten skal opbygge en genkendelse af sit navn. Men det er vanskeligere at få øje på, hvordan det kan være effektivt for Helle Thorning og Socialdemokratiet i et folketingsvalg.

Venstres facebook applikation – MINIsteriet

Venstres facebook applikation MINIsterietVenstres applikation er alá farmville i politik – et facebook spil. Spillet går i korte træk ud på, at du skal danne en regering med nogle af dine facebook venner, og du bliver så stillet over for en række politiske dilemmaer, hvor du skal tage stilling til om du er enig i udsagn A eller B. Spillet minder om avisernes blindtests, hvor du gennem en række spørgsmål kan finde frem til hvilket parti du egentlig er mest enig med. Vinderen af spillet vinder en middag med Lars Løkke, og for at deltage i konkurrencen må du ikke have haft mulighed for at stemme til et folketingsvalg. Så målgruppen er unge førstegangsvælgere, og man forventer sig nok lidt presseomtale i forbindelse med middagen med Lars Løkke.

Man kan også forestille sig at en del af den strategiske overvejelse med spillet har været at klæde Venstres kernevælgere bedre på til debat, give dem lidt undervisning i de bedste argumenter for at stemme på Venstre. Optræning af ambassadørkorpset så at sige. Hver af Venstres kernevælgere har så nogle venner, der er svingvoters, og Venstre vil gerne have, at de kommer i debat med en ven, som netop har bestået deres ambassadør kursus. Leg vores spil og tag stilling til emner du måske ikke lige har overvejet før. Når du er færdig med at lege dette spil, så er du bedre klædt på til at argumentere for din sag, og måske er du kommet i dialog med dine venner om dine holdninger. Spillet virker gennemført og grafisk flot, jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt det er sjovt nok til at folk faktisk vil gennemføre det, og om man faktisk lærer noget nyt? Alt i alt så tror jeg alligevel, at Venstre’s løsning peger mere i den rigtig retning, simpelthen fordi den forsøger at finde en ny måde, hvorpå man kan udbygge kendskabet til budskabet. Vi ved alle i store træk hvad Venstre står for, men svingvoters kan måske nås ved at uddybe kendskabet til partiets standpunkter.

Og vinderen er…

Socialdemokratiet Venstre
Mobilisering af frivillige til offline aktiviteter Ja Nej
Presse omtale Ja Ja
Kvalificering af kernevælgere Nej Ja
Flot grafisk layout og kreativitet Nej Ja
Online tovejs kommunikation Nej Nej

Jeg giver Venstre en snæver sejr. Venstres applikation er simpelthen godt gennemført, man er rimelig godt underholdt, og jeg kan godt forestille mig førstegangsvælgere, der vil benytte applikationen, som en sjov måde at finde ud af hvor de befinder sig politisk. Min største anke mod Socialdemokratiet applikation er, at den ikke virker gennemført – hverken i strategi, design eller indhold finder jeg at applikationen virker helt gennemført eller gennemtænkt. Applikationen skal nok give omtale og frivillige, men både hvad angår strategi, tekst og design er der elementer, som virker lidt tilfældige og halvfærdige. Som eksempel på det halvfærdige vil jeg igen fremhæve profilbilledet, hvor man blot sætter en rød kasse i bunden med en kedelig tekst.

Den tredje vej

Er der en tredje mulighed, eller en forbedring af de to? Jeg er mere tiltalt af en løsning, hvor man tilstræber at få indflydelse på dem vi lytter til. Et politisk parti har et ambassadør korps, det er dem som går op i politik, og dem som gerne vil snakke politik. Jeg tror partierne skal forsøge at klæde dem bedre på, opgradere deres ambassadør korps, gøre dem mere vidende og vittige. Valget vindes efter min mening ikke ved dør-til-dør kampagner med uddeling af hjemmetrykte pamfletter til vildtfremmede, men i dialogen med nære venner vi stoler på.

Anbefalet læsning

Social Pulpit – The Barack Obama’s Social Media Toolkit begynd med at læse den her, det er grundstof til eftertanke. Særligt interessant er det med de elementer fra kampagnen som man ellers sjældent hører om, som f.eks. brugen af SEO og Adwords.

Facebookprofiler er spild af tid “Som aktivt offensivt medie er hverken Facebook, de øvrige sociale medier eller partiernes hjemmesider noget, der for alvor spiller en rolle.”

Valgkampen er startet på Facebook – velkommen til Venstres Ministeriet meget omfattende og fin anmeldelse – spring evt. direkte til afsnittet “Forslag til videreudvikling”.

Andet baggrunds materiale

Sådan vil sociale medier påvirke folketingsvalget
Facebook-SWOT for folketingskandidater
Kørevejledning for kommunalpolitikere på nettet
Facebookprofiler er spild af tid

Socialdemokratiet vs. Venstre på Facebook

Annoncekrigerne omkring valgkamp i annoncer i dagbladene.

18 thoughts on “Socialdemokratiet vs. Venstre på Facebook

  1. Kirsten 'Brohuus' Lund

    Interessant indlæg og at se de klassiske gamle partier komme på banen i nye ‘klæder’. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken eventuel effekt det kan få, men jeg bryder mig heller ikke om spam-effekter og savner mere vægt på politiske diskussioner. Det radikale venstre var vist de første der kom på banen med et åbent sns for flere år siden, hvor det var muligt: http://www.radikale.net. Det er jo ikke en Facebook app, men her er vægten lagt på dialogen – muligheder for at diskutere forskellige politiske emner, men også for at melde sig som frivillig til forskellige kampagner og kandidater. Spørgsmålet kan være hvor kendt radikale.net er? Der er fx ingen integration/relation til Facebook og de synes ikke at gøre reklame for siden på deres FB side udover et link på infosiden…

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Kirsten

    Godt link, du er som altid bedre orienteret end mig :) Jeg havde aldrig hørt om radikale.net før – de har, så vidt jeg kan se, ca. 2500 medlemmer, og der er god aktivitet. På dette indlæg er der 59 kommentarer, så der ser da ud til at være helt fint liv. Det er vel også ret gået, når man tager partiets størrelse i betragtning? Desuden viser det at man faktisk kan lave to-vejs kommunikation med kernevælgerne, og det kan faktisk ske på en måde som er meget seriøs og med en vis politisk dybde.

    Tak for linket

    Reply
  3. Pingback: Tweets that mention Socialdemokratiet vs. Venstre på Facebook | Gorm's blog -- Topsy.com

  4. Kirsten 'Brohuus' Lund

    Dit link synes ikke at virke (?), men ja, der synes at være ret god aktivitet og seriøse diskussioner. Det er det eneste jeg har set herhjemme af den type online medier blandt partierne, der synes at have en større grad af succes ift. åbne politiske diskussioner/kommunikation, og som også har eksisteret og fungeret i længere tid, men jeg undrer mig over, at de tilsyneladende ikke ‘reklamerer’ mere for det end de gør…

    Reply
  5. Mads Gorm Larsen Post author

    @Kirsten Så skulle linket være på plads. Du har ret, det er spøjst at de har 2500 brugere, og at de i så ringe grad forsøger at lave en kobling til deres facebook side. Det kunne være en udmærket mulighed for at høste nye medlemmer til dette niche netværk. Desuden finder jeg igen ud af at jeg burde læse ting om er på mere end 140 tegn – Anna Ebbesen og Astrid Haug har selvfølgelige allerede skrevet om radikale.net i bogen ”Lyt til elefanterne”. Og på denne blog af Anders Stubkjær finder man også et indlæg, med overvejelser om radikale.net. Jeg tænker at sammenligningen med my.barackobama.com som Anders foretager er sigende, han skriver “USA er en relativt større tradition for aktiv deltagelse i valg”, det betyder jo ikke at den samme tradition ikke kan komme til DK. Men kopiering af my.bo vil ikke nødvendigvis give den samme effekt for ethvert parti, og et interessant spørgsmål bliver så hvorfor ikke. Anders synes at mene at radikale.net ikke lever op til forventningerne, fordi de radikale ikke får flere stemmer end de gør. En mere rimelig målestok kunne måske være om der er dialog på siden, hvis folk deltager i dialogen, så har man en mulighed for at kvalificerer den. Det er ikke nok at medlemmerne af et parti debatterer med hinanden, det skal vel netop sikres at de bliver gode ambassadører for partiet? Så spørgsmålet bliver måske hvordan kvalificerer man dialogen i en sådant forum, på en sådan måde at kernevælgerne kan hjælpe til at skaffe flere stemmer?

    Reply
  6. Anders Stubkjær

    Hej Gorm,

    Tak for referencen til min blog. Jeg må tilstå, at jeg ikke har sat mig ind i div. Facebook apps endnu. I relation til de kommentarer jeg har om radikale.net er det vel til en vis grad inspireret af “kassetænkning” – altså du investerer ressourcer i sociale medier, og så skal der helst komme noget konkret og målbart ud af det.

    I den sammenhæng er det, at jeg tænker, der skal stemmer til for RV. Du har ret i at det uden tvivl inspirere og styrker selve debatten, men en af de ting, som Obama-kampagnen vel også gjorde var at inspirere til konkret handling.

    Mvh
    Anders

    Reply
  7. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Jacob
    Du har helt ret, Mikael Lemberg er aktiv Socialdemokrat, og arbejder for Komfo, og har formentlig også haft en aktiv rolle i forbindelse med produktionen af Socialdemokratiets facebook applikation. Men derfor mener jeg ikke man skal afvise Mikael’s argumenter, man kan jo godt have ret selvom man er socialdemokrat (tror jeg da nok:). Men derimod synes jeg at argumentationen, selve substansen i argumenterne, kunne man godt ønske blev uddybet lidt, for personligt mener jeg at Komfo har kopieret MyBo.com kampagnen, uden at gøre sig nogen overvejelser omkring, hvorvidt det vil fungerer i en DK sammenhæng. Derfor kunne jeg godt ønske at de herrer tog til genmæle over for modargumentation… (Har du selv en blog Jacob?).

    @Anders – og tak for en god artikel på din blog Anders, jeg vil følge din blog fremover. Jeg synes du har ret, man skal forsøge at finde en konkret og målbar måde at måle på resultatet af en marketings indsats. I sidste ende skal det jo give stemmer :) Og du har ret i at Obama kampagnen førte til konkret handling, og handlinger som fungerede og var accepterede i en amerikansk sammenhæng.
    Men et parti kan jo f.eks. have en tilbagegang, fordi hele Europa f.eks. er inde i en drejning mod højre (eller venstre). Så bare at måle udelukkende i antal stemmer, man fik ved valget er nok heller ikke en gangbar løsning. Det vil svarer til at sige at hvis (når) Socialdemokratiet vinder, så må det jo være på grund af deres facebook applikation. Det vil være en noget tvivlsom argumentation, man er nød til at finde nogle flere susseskriterier. Som f.eks. kan vi nå ud med et budskab, kan vi trænge igennem etc. Er der nogen midtvejs handlinger / succeskriterier som det vil danne særligt god mening at måle på?

    Reply
  8. Mikael Lemberg

    Hej Mads!

    Jeg kan godt afvise at Socialdemokraternes kampagne er en kopi af myBO.com. Faktisk har jeg aldrig kigget på siden før jeg oprettede en profil for ca. 14 dage siden, da jeg blev nysgerrig efter at finde ud af hvad det var alle sammenlignede applikationen med. :-)

    Teknisk set synes jeg i øvrigt ikke der er de stire paralleller mellem myBO.com og nyregering.nu – men måske du kan se nogle som jeg ikke kan?

    Der hvor vi selvfølgelig alligevel har fundet inspiration fra Obama er i hele frivillig-konceptet, hvor grundtanken er at hvis man engagerer “almindelige vælgere” i valgkampen, vil deres ejerskabsfølelse til kampagnen være større, hvorfor de vil være bedre og mere loyale ambassadører for politikken. Men det er ikke en “opfindelse” som jeg eller Komfo kan tage kredit for. Faktisk er det en filosofi som Socialdemokraterne har arbejdet udfra siden Europaparlamentsvalgkampen i sommeren 2009, hvor man begyndte at sætte dør til dør og telefonbanker i system.

    Jeg har ganske rigtigt været projektleder på Socialdemokraternes FB-app, og faktisk er det et projekt jeg har været involveret i siden foråret 2009 længe før jeg startrde i Komfo. Ved kommunalvalget 2009 lavede jeg som selvstændig en tidlig test-version af S-applikationen, hvor man ligeledes kunne melde sig som frivillig og producere foldere – dog meget simplere rent teknisk.

    Europaparlamentsvalget og kommunalvalget gav således Socialdemokraterne mange muligheder for at prøve deres hypoteser af både ift. hvordan Obama-valgkamp kan oversættes til dansk og hvad der virker i en politisk Fcebook-applikation, så vi nu har muligheden for at gøre det helt rigtigt ved dette folketingsvalg. Blandt andet lavede man i kommunalvalget nogle eksperimenter hvor man tog to valgdistrikter som i demografi og historiske valgresultater var tæt på identiske. I det ene valgdistrikt førte man almindelig “klassisk” valgkamp med husstandsomdelte pjecer, roser på Torvet osv., mens man i det andey valgdistrikt gik hardcore med dør til dør, telefonbank og facebook-foldere mv. På valgdagen fik Socialdemokraterne i “Obama-distriktet” 2% flere stemmer end i det andet distrikt.

    Der er mange andre eksempler på hvordan vi de seneste år har arbejdet intensivt med at afpræve og fintune kampagnemetoder. Ikke alle eksempler er blevet delt med offentligheden af strategiske årsager, men jeg tør godt konstatere ganske roligt, at vi er meget sikre på at vores nye kampagnemetoder virker. ;-)

    I øvrigt en lille kommentar til dit blog-indlæg: Jeg kan godt afkræfte at folderen er lavet “af en programmør i MS Publisher”. Den er designet af professionelle designere hos Advice i samarbejde med vores egne designere i Komfo. :-)

    Angående mine udmeldinger om Venstres FB-app og min tilknytning til Komfo: Det er helt naturligt og ganske rimeligt at I selvfølgelig tillægger mig diverse motiver til at sige som jeg gør. Af samme årsag har jeg også i min anmeldelse af V-app’en været ganske åben omkring mine tilknytningsforhold, så læserne selv kunne beslutte sig for hvad de ville lægge i det. Men jeg synes lige det er på sin plads at gøre opmærksom på at jeg egentlig synes V-app’en er ganske flot udført. Jeg tillader mig bare at tvivle pp om den kan flytte stemmer, og jeg undrer mig i øvrigt over hvad de strategiske målsætninger med app’en har været.

    Derfor ærgrer det mig faktisk en del at Venstre og udviklerne har været så fåmældte om app’en. Jeg ville ønske at de ville forholde sig en smule til mine spørgsmål, og fortælle offentligheden hvad de selv tror de får ud af app’en, så vi andre slipper for at gætte på deres motiver. Det kunne jo være der i virkeligheden var en fornuftig forklaring på det hele! :-)

    Mvh
    Mikael Lemberg

    Reply
  9. Mikael Lemberg

    PS: Beklager slåfejlene i sidste kommentar. Det er hvad der kommer ud af at skrive lange indlæg på en iPad. :-)

    Reply
  10. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Lemberg

    Rigtig godt at se at du vil deltage i dialogen, og tak fordi du vælger at dele lidt ud af din viden. Jeg synes særligt det eksperiment du nævner er interessant – en A / B split-test, det er da noget man kan forstå:) Var udgiften til “Obama” distriktet den samme som i distriktet med traditionel markedsføring?

    Hvis der er andre der ligesom mig er blevet lidt Obama nysgerrig, så vil jeg lige fremhæve denne pdf – http://www.edelman.com/image/insights/content/Social%20Pulpit%20-%20Barack%20Obamas%20Social%20Media%20Toolkit%201.09.pdf , som jeg mener indeholder en del interessante pointer. F.eks. at Obama havde 3 millioner facebook fans, men 13 millioner tilmeldte til et nyhedsbrev. Der var også 3 millioner, som var tilmeldt en SMS service, hvor man modtog nyheder under valgkampen. Det er nævnt hvordan man benyttede Google adwords og SEO. Endelig er der en liste med Social media lessons (der er altid en liste :) – et af rådene som jeg selv tyggede lidt på, det lyder “Channel online enthusiasm into specific, targeted activities that further the campaign’s goals”. Er det et råd du mener holder Lemberg?

    Og jeg kunne også rigtig godt ønske mig at udviklerne bag Venstre’s applikation deltog i dialogen :)

    Reply
  11. Mikael Lemberg

    Hej igen! :-)

    Jeg kender ikke de specifikke udgifter forbundet med Dør til dør og Telefonbank, men jeg kan nemt forestille mig at det er billigere end f.eks. husstandsomdeling og annoncering i lokalaviser.

    Ift. Obama skal man huske at Facebooks Sider under det amerikanske præsidentvalg var et væsentligt mere simpelt og umodent kommercielt produkt. F.eks. var det først d. 4. marts 2009 at Sider fik mulighed for at skrive updates til fans (http://www.lemberg.dk/nyt-design-for-facebook-sider). Derfor må vi formode at Sider i dag i højere grad end den gang overflødiggør SMS og nyhedsmails som kommunikationsformer.

    Men rådet om at “Channel online enthusiasm into specific, targeted activities that further the campaign’s goals” kan jeg absolut tilslutte mig, og det er også en device som vi har arbejdet udfra med S-app’en, hvorfor applikationen også handler meget om at få brugerne tilmeldt som frivillige og aktiveret i offline kampagneaktiviteter.

    Hvis du i øvrigt kigger på topmenuen i applikationen bemærker du måske at de letteste aktiviteter (f.eks. finde en kandidat og lave en folder) ligger i starten, mens de mest engagementskrævende aktiviteter (f.eks. producere valgvideoer og “vinde” Wall of fame) ligger længst mod højre. Tanken er at der er tale om en slags aktivitetsevolution hvor vi får brugerne hooked på et lavt engagementsniveau, og de så selv med tiden bevæger sig mod de mere tunge aktiviteter, og i sidste ende kræver det engagement på alle planer at ligge i toppen af Wall of Fame.

    Jeg er faktisk meget enig i dine afsluttende blog-linjer, som jeg egentlig synes meget præcist opsummerer den strategiske målsætning med S-applikationen:

    “Et politisk parti har et ambassadør korps, det er dem som går op i politik, og dem som gerne vil snakke politik. Jeg tror partierne skal forsøge at klæde dem bedre på, opgraderer deres ambassadør korps, gøre dem mere vidende og vittige. Valget vindes efter min mening ikke ved omdeling af hjemmetrykte pamfletter, men i dialogen med nære venner vi stoler på.”

    Reply
  12. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Mikael

    Omkring de specifikke udgifter til Obama vs. traditionel distrikt. Var det således at Obama distriktet fik traditionel markedsføring plus Obama behandlingen, eller var det sådan at det ene distrikt fik traditionel og det andet udelukkende Obama behandlingen? (Det her skulle du skrive en hel blog post om Mikael:)

    Det er sjovt at du konkluderer at vi må “formode at Sider i dag i højere grad end den gang overflødiggør SMS og nyhedsmails som kommunikationsformer”. Jeg drog den stik modsatte konklusion, at SMS og nyhedsmails stadig er aktuelle kommunikationsformer, og jeg tænkte jeg i mit eget arbejde skulle huske at inddrage SMS muligheden, og at der stadig er et sted jeg kom på at vi kunne udnytte nyhedsmail bedre.

    Når du nævner at “Tanken er at der er tale om en slags aktivitetsevolution hvor vi får brugerne hooked på et lavt engagementsniveau, og de så selv med tiden bevæger sig mod de mere tunge aktiviteter…” – så minder det jo meget godt om Obama beskrivelsen fra Edelman rapporten.

    Obama stigen

    Det glæder mig selvfølgelig at du mener at jeg præcist opsummerer den strategiske målsætning med S-applikationen, jeg må dog indrømme at jeg ikke rigtig synes det lykkedes for jer. For at sætte sagen lidt på spidsen, så bliver man jo ikke mere vidende og vittig af at ændre sit profil billede eller ved at dele en hjemmeprintet pamflet ud? Hvordan mener du, at I gør socialdemokratiets ambassadører bliver mere vidende og vittige gennem jeres applikation?

    Reply
  13. Mikael Lemberg

    Hej Mads!

    Først et spørgsmål retur: Hvad får dig til at konkludere at stadig er aktuelle? Jeg synes ikke du kan bruge Obama-kampagnen som argument, eftersom den fandt sted på et tidspunkt hvor Facebook Sider slet ikke havde newsfeeds og derfor heller ikke endnu var et alternativ til SMS/nyhedsbreve.

    Der var selvfølgelig nogle oplagte besparelser i Obama-distriktet ift. det traditionelle distrikt. F.eks. gav det ikke mening at betale for husstandsomdeling af foldere når man alligevel havde frivillige som stemte snart sagt alle dørklokker. Så der kunne man lige så godt give de frivillige folderne med ud og få dem omdelt gratis. Omvendt var der selvfølgelig også nogle af indsatserne i det traditionelle distrikt, som smittede af på Obama-distriktet – f.eks. annoncering i lokalblade. Men som sagt kender jeg ikke den specifikke økonomi i forsøgene – men den har åbenbart været god nok til at man vil fortsætte strategien. ;-)

    Nu nævner du selv to af de mest lavtengagerede aktiviteter i applikationen, og det er faktisk også de eneste du omtaler i selve dit blogindlæg. Derfor synes jeg egentlig også din konklusion om at det er rendyrket push og nul opkvalificering er en anelse letkøbt.

    Ser man på applikationen i sin helhed er hele strategien jo netop gradvist at øge brugernes engagement, så de ikke bare sidder det næste halve år og laver profilbilleder, men melder sig som frivillige, går dør til dør, producerer videoblogs mv. Det synes jeg ikke der er særlig meget “traditionel push” over. Tværtimod giver vi brugerne mulighed for atsætte deres eget budskab i centrum og ikke en tilfældig kandidats.

    Grundlæggende tror jeg ikke at man kan gøre mennesker “mere vidende og vittige” bare ved at lade dem sidde og klikke sig rundt i en applikation. Vil man blive en stærk debattør eller en hardcore campaigner, må man ud og banke på nogle døre, deltage i nogle debatter og afprøve sine argumenter.

    Derfor er det allervigtigste formål med applikationen at få folk til at deltage i aktiviteter væk fra computeren (det tror jeg også hr. Obama ville give mig ret i). Og det går det faktisk rigtig godt med. Stort set alle kandidater beretter at de har fået frivillige gennem app’en, som de aldrig har mødt før. Og det er jo et ret klart tegn på at vi får engageret brugerne offline.

    Reply
  14. Mads Gorm Larsen Post author

    Beklager den lange svartid.

    Omkring hvorfor jeg konkluderer at SMS/Nyhedsbreve stadig er aktuelle. Så er det vel stadig kun rundt regnet 50% af DK’s befolkning som er på Facebook – så alene af den grund er der god grund til at overveje, hvilke andre kanaler der også kan benyttes. Edelmann rapporten kommer med nogle budskaber, som f.eks. Martin Thorborg slår på i forhold til nyhedsbreve, så jeg konkluderer at nyhedsbreve stadig har en funktion på baggrund af at der er flere personer som argumenterer overbevisende for det. Omkring SMS, så står der i Edelmann rapporten at folk læser 90% af deres SMS beskeder. Forskellige personer fortrækker forskellige kommunikationskanaler, og det stemmer fint overens med de erfaringer jeg har i forhold til kommunikation med de studerende på SDU, at man har en facebook profil er bestemt ikke ensbetydende med at man f.eks. åbner op for sin profil dagligt, men SMS bliver ofte bliver besvaret omgående. Så her bekræfter Edelmann rapporten en erfaring fra min egen hverdag.

    Jeg beklager, at jeg kun har taget fat i det som du kalder “de lavtengagerede aktiviteter i applikationen”. Med det mener du vel profilbilleder og at udlåne sin personlige status opdatering væk? Du nævner så muligheden af, at man printer foldere og banker døre. Jeg har absolut ingen empiri at støtte mig til i forhold til “dørsalg”, og hvis de politiske partier har empirisk erfaring for at dette er fremtiden, så bøjer jeg mig for den erfaring. Men umiddelbart er min personlige reaktion, at jeg føler mig hensat til førkrigs salgsmetoder brugt af støvsuger- og bibelsælgere. Jeg vil ikke udelukke, at man kunne sælge 2% flere støvsugere ved at lave dør til dør slag i et område, men jeg vil være måbende overrasket, hvis det er den mest effektive marketingsmetode i denne tidsalder. Tværtimod ville jeg formode at der er en kraftig tilbagegang i dør til dør salg i USA, og at det i store stræk må betragtes som et historisk fænomen? Hvorfor skulle det forholde sig anderledes, når man vil påvirke et valgresultat? Er der noget som kunne få en til at tro at danskere vil være modtagelige over for dør til dør markedsføring? Jeg må jo indrømme, at jeg kun har min erfaring med Jehovas vidner at trække på :)

    Jeg synes at dit eksempel med en test og en forskel på 2% er interessant, men at det er nødvendigt med mere viden om eksperimentet for at kunne konkluderer noget på den baggrund.

    Nu bliver jeg en lille smule syrlig i ovenstående, men det virker som om du kan tage det med godt humør Mikael :)

    Reply
  15. Dan Holt Jensen

    Glimrende indlæg Mads, og du rammer meget præcist i din kritik.

    Hverken den nye S- eller V facebook app vinder næste eller kommende valgkampe. Det gør “dør til dør” heller ikke. Det gør Youtube heller ikke eller alle andre lign. kampagnemetoder.

    Som du selv påpeger i din tredje vej, så bør effekten af ovenstående forskellige metoder ene og alene måles på, hvorvidt det lykkedes at skabe en tykkere relation mellem kandidat og vælger eller parti og vælger. Kan dette skabes med en teknisk foranstaltning? Næppe, men det er da forsøget værd.

    Obama brugte ikke dør til dør-metoden, men mund til mund metoden. Dør til dør skal ikke gøres for at få omdelt en masse foldere. Det gør postbude og reklameknægte meget hurtigere og billigere. Man skal gøre det, for at få skabt en god relation med borgeren.

    Når Socialdemokrater over hele landet render rundt og banker på døre, kan man nok stadig betvivle effekten, da de fleste siger “goddag – vil du have en folder – farvel”. Det må formodes at den centrale socialdemokratiske kampagnemaskine betragter dette som første skridt mod en kommende kampagneform, hvor aktivister får skabt sympati og relationer ved dørtrinnet.

    Det kræver en helt anden systematik og professionalisme end det som sker lige nu.

    Det Obama kunne i valgkampen er efter min mening, hverken at bruge sociale medier eller banke på døre. Det der lykkedes for ham, var at skabe en stærk og tyk relation mellem virkelig mange mennesker og Obamas egen person. Alle følte de arbejdede for ham personligt. Det skete igennem retorik, systematiske organisering af relationskampagnen og en stor grad af snow-ball-effekt, hvor dør til dør var en naturlig ingrediens i denne snebold.

    Jeg er selv socialdemokrat og bakker naturligvis op om den fantastiske gejst og fremgang, som blandt andet brugen af telefonbanker og dør-til-dør metoden har betydet. Aktivismen er vigtig, og jeg også på at stemmeandelene forøges ved at aktivere en masse mennesker.

    Socialdemokraterne kan være glade for, at Venstre laver sammen fejl, som da Nyrup afviste at bruge fokusgrupper i 90erne. V er blevet forblændet af fortællingerne om hvordan det er nødvendigt at banke på 200.000 døre for at vinde et valg. Det gider traditionelle Venstres medlemmer ikke rende rundt og gøre… Men kunne de ikke alligevel organisere en systematisk relationskampagne? Jo gu’ ku’ de så.

    Nu har Venstre nok at gøre med at holde sammen på et korthus, der er ved at falde sammen. Alt imens må man håbe, at det Socialdemokratiske partikontor er klar med fase 2 – hvor alle disse telefonopkald, bankeslag og facebook-venner veksles til stemmer og kampagneaktive….

    Reply
  16. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Dan – mange tak for dit fyldige svar, det er jo interessant at hører fra en som har haft fingerene nede i problemtikken, og som faktisk har arbejdet med socialdemokratiet i forbindelse med deres valgkampagner.

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.