Visninger = vælgere?

By | 23/03/2011

Kan visninger på YouTube få vælgerne til at flytte sig?

Filmen er produceret af bureauet Green Copenhagen, og den kører online de næste måneder på blogs, websites og Facebook. Socialdemokraterne forventer at goviral kan sikre, at videoen bliver afspillet over 100.000 gange i de kommende måneder (Ilg. Anders Trust fra GoViral).

Jeg tror på de 100.000 visninger, men ikke meget på at det flytter stemmer.

En reaktion på YouTube er

“FY for en ulækker og hadefuld video :(

“Vi skabte den velfærd som nu bliver kørt i sænk af disse blå dværge…”

og

“Jeg drømmer altid om at snoren jeg hænger i knækker.. og jeg falder ned fra væggen og rammer en minister lige i nakken!”

Der må sgu være en grænse for hvad man kan tillade sig i forsøget på at få fat i ministertaburet og ministerbil! FØJ !!! Det må være en ommer!”

Marcussen67 2 uger siden

Jeg ser hverken det store virale potentiale, og kan heller ikke få øje på hvordan filmen skal overbevise dem som er svingvoters.

6 thoughts on “Visninger = vælgere?

  1. DKMikey

    Godt indlæg!
    Har egentlig ikke noget smart at sige – jeg er dog også ret meget i tvivl om dens virale effekt, men er mere optaget af det kommunikative bag filmen. Er imponeret af at filmen er intelligent lavet, i modsætning til andre politiske valgfilm (specielt når man tænker på US-valgfilm).

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Mike
    Sjovt at du skriver lige netop det, for jeg synes faktisk hovedbudskabet er kritik og nedgørelse af modstanderen. Noget jeg specifikt forbinder med amerikansk valgkamp, og jeg blev helt trist af at se filmen. Håber ikke at den virker, så vi skal se mere af den slags.
    Mvh
    Mads Gorm

    Reply
  3. DKMikey

    Point taken – er helt enig med, at det ikke er fedt når partier, brands, firmaer, osv. skal rakke ned på hinanden. Det er der desværre gået lidt sport i, også uden for valgfilm. Til tider er det nu veldig underholdende, men der er en etisk grænse.
    Det jeg mente med intelligent, var at hvis man ser helt bort fra budskaber, etik og politiske standpunkter og kun ser på filmen som en reklamefilm. Så syntes jeg den er intelligent på det plan, at den er kreativ, ok godt filmet, og har en ‘god’ historie, som mange valg-film netop ikke formår. De har kun den typiske valg-tale, hvor man taler ned til vælgeren.
    (dermed ikke sagt jeg kan lide den og tonen når man ser på helheden af filmen ;-))

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen Post author

    Tja, jeg vil give dig ret at special effects og kameraføring er i orden, men når så resten svigter så er der altså ikke rigtig noget at komme efter. Gad vide om DK’s forening for dværge lægger sag an imod dem :)

    Reply
  5. Rasmus Schnefeld

    Hej Mads,

    Jeg er 100% enig med dig i at der ikke er meget viral potentiale i den film, ihvertfald ikke i samme forstand som denne film:
    http://www.youtube.com/watch?v=JR_naKxLEPc

    men netop fordi filmen har de “kvaliteter” som den har tror jeg der er mange der vil se og linke til filmen. På den måde får den jo en form for viral udbredelse, men om den flytter stemmer… jo måske når der er 2 søndage i en uge.

    Jeg har da en stor forhåbning til at de danske vælgere er intelligente nok til ikke at lade sig påvirke af 2:15 minutters video, der ikke er saglig men spiller på følelser. Og så er det sådan set ligemeget hvilken side af midten man kommer fra.

    Reply
  6. Mads Gorm Larsen Post author

    Hej Rasmus

    Dejligt at se at du stadig kigger med her :) Jeg tror der skal en stor pengepung til for at skaffe den film 100.000 visninger, men nu må vi jo se hvad der sker.

    Mads

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.