Er social medie eksperter store plattenslagere?

By | 18/12/2011

Anders Colding Jørgensen hævder, at alle de andre social medie eksperter bør skamme sig og ringe til deres kunder for at undskylde (artiklen er slettet på Kforum). Det er en gevaldig kovending, som social medie eksperten Anders Colding har foretaget, så sent som i 2010 skrev Anders Colding:

”På Facebook bliver vi fans af fansider der interesserer os – og hvis vi ikke er fans, så spiller virksomheden bag fansiden og dens produkter ingen rolle i vores bevidsthed.”

I 2010 hævder Anders Colding, at sociale medier er altafgørende, og i 2011 hævder han at sociale medier er spild af penge.

”Vi vil snart læse de første rapporter, som forsøger at sammentælle hvor mange millioner kroner danske virksomheder spildte på at forsøge at holde Facebook-sider i live til ære for ganske få hundrede brugere… De mest samvittighedsfulde social media konsulenter vil måske endda skamme sig og i deres stille sind overveje at ringe og sige undskyld”

Social media snake oil - Anders Colding

Social media snake oil

 

Her er tre helt enkle og konkrete eksempler på, at sociale medier ikke er spild af penge. 

Facebook-like knap, tweet this button etc.
Du har en webside, du tilføjer en facebook-like knap, og så tjekker du om trafikken stiger. Enhver virksomhed har muligheden for at efterprøve det, det drejer sig blot om at opsætte en like knap og trække nogle data, så ved du om det er spild af penge. Min påstand er den, at du ikke kan finde en avis uden en facebook like knap, fordi Facebook er deres største kilde til trafik, og den trafik øges med brugen af en like knap.

Facebook Like knap på avisen BT i 2017

Facebook Like knap på avisen BT

Facebook annoncering
Køb annoncer på Facebook. Der er data og eksperimenter, så du kan sammenligne dine resultater med at købe enhver anden form for online eller trykt annoncering.

Facebook sider – og fans likes
Genbrug af eksisterende marketing materiale. Wupti Pede kampagnen er en traditionel tv-reklame. For at få ekstra værdi ud af tv-reklamen, så ligger NRGi den også på facebook og youtube. Er det muligt at opstille et regnskab, hvor det ikke giver mening at ligge Wupti Pede tv-reklamen på facebook og youtube?

Bliver der spildt millioner af kroner på sociale medier?

Smider du menighedsbladet ud uden at læse det? Har du en mistanke om at pressemeddelelserne aldrig bliver læst? At nyhedssektionen på din webside ikke modtager besøg fra andre end dem som skriver nyhederne. At annoncerne i aviserne først og fremmest bliver læst af bestyrelsen i de virksomheder som har købt dem. Der bliver spildt i millioner af kroner på alt mulig markedsføring.
Og en af årsagerne til det er, at der bliver lyttet til “eksperter i sociale medier”, som aldrig har læst en grundbog om markedsføring. De skifter derfor mening som vinden blæser. Det ændrer dog ikke ved at markedsføring, reklamer og branding virker, der er masser af empirisk materiale som peger på at reklamer de virker. Det kræver blot, at man finder nogle dygtige marketingsfolk, som arbejder udfra et grundigt empirisk grundlag.

 

Anbefalet læsning
Et par eksempler på facebook kritik og social medie ekspert kritik.

5 thoughts on “Er social medie eksperter store plattenslagere?

  1. Mads Gorm Larsen Post author

    Hvis du har nogle links til artikler, hvor der er nogle data eller eksperimenter som viser enten den manglende eller tilstedeværelsen af værdi ved at beskæftige sig med sociale medier. Så må du meget gerne smide en kommentar med et link.

    Reply
  2. Pingback: Internetpsykologen Anders Colding-Jørgensen’s 3 råd om trolls (del I)

  3. Pingback: Fortsæt med smiskeriet – de gider godt at tale med dig og om dig på Facebook

  4. Henrik Hansen

    Perspektiverende læsning…

    Jeg har flere “cases” som vi kan vende privat, men har ikke lagt data online (endnu).

    Faktisk forstår jeg slet ikke den hype, der er omkring Facebook – for intet gennem årene med FB har tydet på at det bliver bare tilnærmelsesvist effektivt til salg, mersalg ect.

    Når mine kunder spørger – og det gør de jo – kan jeg primært henvise til alle de cases, der IKKE gav afkast. Og desværre ikke til de mange eksempler, hvor det bare fungerer som salgs/mersalgs-generator.

    Jeg tænker om det ikke bare igen er World Wild West med Kejserens Nye Klær og verden der vil bedrages påny.

    I Aalborg bor konxion.dk der proklamerer at “Her hviler hjemmesiden”. Det er ikke den virkelig jeg kender og læser i dataene. Det er snarere “Her hviler Facebook”.

    Bare ærgerligt så mange penge virksomhederne poster i det, fordi nogen har givet dem opfattelsen af at det er nødvendigt…. Det er åbenbart ikke nødvendigt at tjene penge ;) Henrik

    Reply
    1. Mads Gorm Larsen

      Der er skubbet mange penge ned i det store sorte branding hul på Facebook, og det er efter min opfattelse særligt dem som lyttede til den type af råd som Anders Colding gav tilbage i 2010.

      ”På Facebook bliver vi fans af fansider der interesserer os – og hvis vi ikke er fans, så spiller virksomheden bag fansiden og dens produkter ingen rolle i vores bevidsthed.”

      Anders Colding troede det handlede om “engagment” og dialog, og om at samles om bålet til den gode historie. Men for mange virksomheder handler det om traditionel annoncering. Facebook egner sig bestemt ikke til alle typer af produkter, i mange tilfælde vil Google adwords være Facebook langt overleget, men jeg tror bestemt at datingsites og sexet undertøj klare sig godt med facebook annoncering:)

      Endelig er der share knappen som jeg nævner som eksempel, kan du forestille dig at Ekstra Bladet kunne vinde noget ved at droppe Facebook share knappen?

      Har du en profil på Google plus Henrik?

      /Mads Gorm

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.