Tjen penge på Facebook grupper

By | 07/05/2012

Hvorfor grupper?

Facebook grupper virker nærmest som lidt af en anakronisme, det minder meget om gode gamle nyhedsgrupper. Men der er flere fordele i forhold til Facebook sider.

  1. Det kan f.eks. være en mulighed for at være “vært” ved en “fest”, hvor du får muligheden for at demonstrere din viden inden for en særligt fagligt felt.
  2. De kan vokse relativt hurtigt, det at man kan ”tvinge” venner med ind i facebook grupper gør at de ofte vokser relativt hurtigt til mellem 200-1000 medlemmer – du kan finde grupper på over 5000 medlemmer.
  3. De egner sig til to-vejs kommunikation om et interesse fælleskab (Social Graphs Vs. Interest Graphs …) – hvilket ellers ikke er Facebooks stærke side.
  4. Hvis du ikke gør det, så er der nok en anden som gør det. Hvis du tager pladsen på et populær emne tidligt, så kan du måske få en lille smule bedre kontrol over det emne. Og benytte facebook gruppen til at pege over på din facebook side, dit online kursus, dit nyhedsbrev etc.
Facebook grupper

Facebook grupper

Hvordan grupper?

Det vigtigste er at sikre en god stemning, en god tone..

Navn på gruppen – korrekt gramtisk stavning eller korrekt SEO stavning

Skal gruppen hedde “social medie nørder”, “socialmedie nørder” eller “socialmedie-nørder”?  Det gør en forskel, når du søger i Facebook fordi der er en forskel  på under hvilke søgninger du dukket op, og her skal nok ikke tænke så meget i Google SEO for det er usandsynligt at de gruppe vil dukke op i et Google søgeresultat, her skal du tænke i et Facebook søge resultat.

Prøv om du kan sikre dig ”gode” medlemmer og relevante opdateringer

Hvordan får man nogen til at tilmelde sig gruppen?

Det er bestemt ikke særligt nemt, der er tusindvis af faglige netværk, og de fleste ser ikke frem til at blive medlem af endnu en facebook gruppe. Tænke på hvordan Google lancerende Google plus, og hvordan Linkedin lancerede deres blog-platform. I første omgang var det “eksklusivt”, og kun for de særligt seje. Alle vil gerne hænge ud med de seje, og de seje kan godt lide at blive bekræftet i at de er seje. Begynd derfor med at inviterer “de seje”, det behøves ikke være mere end 5 personer, og prøv så om du kan lave “en fest” for dem.Du kan f.eks. henvise til en meget kontroversiel artikel, som du føler dig sikker på vil virke som en “rød klud” på alle du har inviteret, og som de vil have vidt forskellige holdninger til. Det danske online magasin kommunikationsforum er mestre i at sætte lus i skindpelsen bland kommunikationsfolk, og det er en udemærket måde at få sat gang i en heftig debat, og intet tiltrækker som bekendt tilskuere som en en slåskamp.  I en kommunikationsgruppe, så kunne det f.eks. være en undersøgelse, der viser at danske social medieeksperter generelt ikke har en uddannelse indenfor marketing, at disse “eksperters” faglige kendeskab til det marketing i et bredere perspektiv er ikke eksisterende, og at disse “eksperter” generelt har vildledt danske virksomheder i en sådan grad at det må betegnes som egentlig svindel. Så inviterer du 3 social medie eksperter ind i gruppen, 3 eksperter i marketing og læner dig tilbage nyder den ægte og autentiske dialog. Det kan gøres langt mere elegant, men pointen er den samme, du skal gerne skabe en dialog og denne dialog skal gerne tiltrække tilskuere.

Lus i skindpelsen

Facebook grupper minder en del om en mail liste idet at man modtager notifikationer hver evig eneste gang nogen skriver noget. Dette betyder i praksis at facebook grupper har en tendens til at dø ud, fordi deltagerne ofte vil afmelde at modtage notifikationer fra gruppen, når denne når en størrelse af over 20-50 medlemmer. Man kan modvirke denne effekt enten ved at have en exceptionelt høj kvalitet af materiale, hvor de de mange notifikationer tolereres fordi de er relevante. Eller man kan løbende skaffe nye medlemmer, og på den måde hele tiden have en vis mængde af brugere som stadig modtager notifikationer. Som moderator på en gruppe kan man strække forfaldsperioden på forskellig vis – man kan sikre sig at deltagerne har en høj forståelse af grundpræmissen, jo flere irrelevante notifikationer, des hurtigere forfald, eller man kan sikre sig at deltagerne er toppen af poppen – den hårde kerne af stjerne-nørder, som kun skriver ting man gerne vil læse.

Trolls og spam
Trolls og spam er den nemme del – smid dem ud og gerne lynhurtigt. Det vanskelige er det grå område – dem som skriver fordi de har en underliggende agenda om at skaffe læsere til deres blog eller fans til deres facebook sider – men intet reelt ønske om at indgå i gruppen eller deltage i gruppens øvrige dialog. Vanskeligst af alt er dem som deler 4 links hver dag af deres hjertes godhed, og mener de gør alle stor tjeneste. Her er det min erfaring at den bedste løsninger simpelthen at skrive til direkte til vedkommende (ikke i gruppen – men direkte), og forklarer super ydmygt og høfligt at du gerne vil værne om din gruppe og om hvorfor.

Hverken spam eller troll – men en udfordring
“Hej SM-allierede. Hvem af jer er på Twitter? Smid jeres twitternavn herunder, så vil jeg følge ‘each one of you’ og håbe på et follow back. #trængertilatopdaterelisten ;)”

Ok – så X samler på twitter followers og strategien er hvis du følger mig, så lover jeg at følge dig. Det giver så ca. 250 der opgiver deres twitter profil og det giver så ca. 250 notifikationer til de stakkels medlemmer af din gruppe. Der er såvidt jeg kan se ikke så meget at gøre andet end at bide sig i læben, og prøve at sprede lidt god stemming undervejs:)

Lad medlemmerne definere relationen?

Gør plads til at medlemmer at gruppen definerer gruppen, dvs. i stedet for du spytter emner ud, spørgsmål, gode links etc. så vent på at medlemmerne gør nogle af alle disse ting, og dan så relationen med udgangspunkt i deres udspil. Hvis det hele tiden er dig, som sætter dagsordenen, så vil jeg påstå at det godt kan have den effekt at andre bliver tilbageholdene med at skrive noget, du har skabt en situation hvor alle forventer at det er dig der altid skal indlede dialogen.

Når du definerer relationen – som den gode vært for festen,… det er også nødvendigt:)

Forandringer
Vi kender det alle, når Facebook foretager forandringer, så truer folk i hobe med at forlade Facebook, de skaber store modstandssider og løber rundt i gaderne med fakler og reb. Når du ændrer noget så vær forberedt på at der kan forekomme irrationelt følelsesladet modstand over for forandringen. Giv det god tid, men hold fast i det væsentligste i den ændring du prøver at gennemfører. Giv det tid, lad alle komme til orde, lav et en afstemning ala klik like for X og klik for Y.

Ulemper ved lukkede grupper 

  1. Kvaliteten af dialogen falder, fordi der ikke er nær så mange som ser dialogen.
  2. Antallet af medlemmer bliver langt mindre, og der skal rimelig mange til for at holde en høj kvalitet på dialogen (der er dog undtagelser).
  3. Små lukkede grupper egner sig nok til “ekspert til ekspert” grupper, men på Facebook er det måske bedre med “eksperter og kunder” grupper?
  4. Igen og igen har jeg set at folk skriver noget og fortryder det, når de opdager at “lukket” er noget temmelig relativt i en facebook gruppe på 100-200 medlemmer, hvor der hele tiden kommer nye gruppemedlemmer til.
  5. Falsk tryghed – der er journalister som har valgt at citerer fra lukkede facebook grupper og bringe udsagn fra dem i aviser.
  6. Lukket antyder udvalgt skare, som nogle ikke føler sig sikre på ikke de må være en del af. Selvom du skriver i beskrivelsen af gruppen at alle er velkomne, så læser folk det ikke og du modtager reaktioner af den her type. “Fint at du linker til en diskussion man ikke kan se”, “En LUKKET gruppe for “eliten” etc.

Man kan opstille en lige så lang list med fordele ved lukkede grupper, men personligt hælder jeg nu til at åbne grupper er bedst.

Lyt til denne podcast omkring, hvordan du tjener penge på din Facebook gruppe.

Hvad mangler jeg?

PS Langt det meste af det jeg skriver her gælder også Linkedin grupper

Anbefalet læsning

Facebook Marketing All-in-One For Dummies (For Dummies (Computers))

10 thoughts on “Tjen penge på Facebook grupper

  1. Finn Zeigermann

    Hej Mads.

    Har du kendskab til, hvordan jeg kan opdatere min PC i forhold til en gruppe på facebook.

    Jeg er ‘Admin’ i en gruppe, men på min PC kan jeg kun se de sidste tre opslag på gruppens væg, mens andre gruppemedlemmer kan se alle opslag.
    Problemet er kun på selve væggen, da jeg godt kan se ‘Filer’ & ‘Billeder’ m.m.

    Jeg har i forvejen prøvet:
    – genstart af PC
    – F5
    – forladt gruppen og genindtrådt

    I går var pludselig hele gruppens væg tilbage kort tid, men er nu igen tilbage ved ovenstående 3 opslag.
    Dette problem har stået på i to uger nu.

    Med venlig hilsen
    Finn Z.

    Reply
    1. Mads Gorm Larsen

      Hej Frank
      Vent 24 timer og prøv igen. Hvis det ikke virker, så gentag processen. Facebook er kendt for sine mange fejl, og ovenstående er det bedste tip jeg kan give dig.

      /Mads Gorm

      Reply
  2. Jorgen Bach

    Tak for et godt indlæg her. Mange svar og gode råd fundet her.
    har et spørgsmål. Der findes ingen “DEL” i min gruppe. Under alle indlæg mener jeg der plejer at være muligheden for at dele, men ingen indlæg kan deles nu!! Opsætning?

    mvh

    Reply
  3. Mads Gorm Larsen

    Hej Jørgen

    Jeg vil gætte på, at det skyldes at gruppen er lukket eller hemmelig, og derfor kan man ikke dele indlæg. Hvis du sætter gruppen til at være åben, så vil “DEL” dukke op igen.

    /Mads Gorm

    Reply
  4. Kristian Olsen

    Hej Mads,

    Hvad er dit syn på Facebook grupper vs. sider anno 2013? Jeg synes tit man oplever begrænsninger ved grupperne, der gør Facebook sider til et bedre valg.

    I hvert fald hvis det er til virksomheder, produkter eller personer.

    Men god artikel om emnet og de relevante overvejelser/muligheder.

    Reply
  5. Mads Gorm Larsen

    Hej Kristian

    Faebook grupper er ikke tænkt til virksomheder, og Facebook skriver i deres regler, at de ikke må anvendes til markedsføring. Så som udgangpunkt er grupper noget, der bør tænkes som et gråzone supplement til ens Facebook side. Der er virksomheder og konsulenter, der anvender grupper som f.eks. et supplement i forbindelse med, at man afholder et webinar for sine kunder, personal branding etc. F.eks. man afholder et kursus, og har en Facebook gruppe for kursisterne. Nu har du et nyt kursus du skal sælge, så dropper du lige en besked til de gamle kursister i gruppen. Jeg vil også mene, at med en lidt fantasifuld tilgang, så kan man finde måder at anvende grupper til egne formål, måske endda i forbindele med Facebook annoncering.

    /Mads Gorm

    Reply
  6. Ulrik

    Hej Mads,
    Jeg har afmeldt notifikationer fra grupper jeg er medlem af i håbet om at undgå af få nye indlæg i min nyhedsstrøm for i stedet at tilgå gruppen når jeg har lyst og læse nyhederne der.

    Det virker desværre ikke.

    Har du en ide?

    /Ulrik

    Reply
  7. Mads Gorm Larsen

    Hej Ulrik

    Når du ser en besked fra gruppen i din nyhedsstrøm, så klik på den lille pil som peger nedad i øverste højre hjørne, og vælg Unfollow “navn på gruppen”.

    /Mads Gorm

    Reply
  8. Stine

    Hej. Jeg kan ikke søge efter andet end personer på facebook. Det er ikke muligt at søge efter grupper eller noget andet på min profil. Hvordan kan jeg ændre søgemuligheden fra find personer til også at kunne søge på alt andet på facebook?

    Mvh Stine

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.