Jyske bank TV – de fatter ikke en bjælde del II

By | 01/07/2009

Filmen skal ikke fortælle hele historien. Udvælg den del der egner sig til film, og fortæl denne del som en film der indgår i en artikel.

Jyske Bank gør det, forsvaret gør det og Carlsberg gør det.  De opretter deres helt egen web tv-kanaler. Hvorfor gør det så det?

”Tv-kanalen skal bruges til at tage til genmæle mod medierne, når det er nødvendigt,” har direktør i Jyske Bank, Anders Dam, tidligere forklaret.

Hmm, det er måske så f.eks. sådan en lille perle som denne film om 25 ørens historie.

Raahh, kæmpe sjovt, begejstringen er uden ende. Undskyld, jeg kunne ikke lade være, nu skal jeg nok være alvorlig og konstruktiv. Jyske bank laver skam udmærket TV.

Der er forskelle imellem YouTube og Jyskebank’s TV satsning.  YouTube er en krydsning mellem et socialt netværk ala facebook og en fildeliingstjeneste ala pirtatebay. Hvorimod Jyske bank TV er en krydsning mellem DR TV-avisen ano 1980 og de tekniske muligheder i YouTube. På Jyske bank TV kan man tagge, embedde, rate og kommenterer, så de tekniske muligheder fra YouTube er tilstede, med den lille forskel at man ikke selv kan tilføje film, der er no user generated content. Virker det så, får Jyskebank flere kunder, er kunderne glade for den nye tv-kanal? Hvis det virker, så bøjer jeg mig i støvet, og der er opstået et nye succesfuldt webfænomen. Jyske Bank har en masse kunder der bruger Home banking, og Jyske Bank tvinger samtlige af deres kunder en tur forbi deres TV-kanal når de logger af deres Homebanking. Ikke særligt elegant, men muligvis effektivt. Måske får de en masse af deres kunder til at sidde og se en film med tips ot tricks om at spare penge på sit huslån. Nu kommer jeg til det konstruktive. Nu, lige nu vil jeg vide noget om huslån, fordi jeg skal til at købe et hus. Jeg er på Jyske bank TV, og jeg søger på huslån og der er en enkelt film om huslån.

Indledningen lyder sådan her “i de kommende minutter får du Jyske Banks akutuelle låne og konverteringsanbefalinger”

FIlmen er fra april 2009, gælder de samme råd idag, eller har låne markedet flyttet sig siden da? Jeg tror de fleste danskere går i banken ligesom de går i kirke, det sker kun ved højtiderne. Istedet for at fortælle om de aktuelle låne og konverteringsanbefalinger, så gør det som bankerne har svært ved. Forklar tingene så almindelige mennesker forstår det. Lav en Abc… om huslån, så når vi har brugt 4 minutter på at se filmen, så er vi godt rustet til at træffe en beslutning i det aktuelle marked.

Hvad nu hvis jeg søgte på huslån – ikke på jyskebank.tv, men på jyskebank.dk? Hvis jeg søger på jyskebank.dk, så får jeg ikke et tilbud om at se en film. Jeg får en henvisning til en webside, som i store træk slet ikke handler om huslån.

Jeg vil forslå at man opretter en webside om huslån, og her benytter det filmmateriale jyske bank allerede har. Sådan at der som en del af en artikel om huslån er en film om huslån. Dette vil jeg mene helt generelt er en model som er langt mere holdbar, filmen behøves ikke fortælle hele historien. Udvælg den del der egner sig til film, og fortæl denne del som en film der indgår i en artikel.

5 thoughts on “Jyske bank TV – de fatter ikke en bjælde del II

  1. Gorm Ruge

    Hej Mads Gorm
    Denne gang er det en (næsten) navnebror fra Jyske Bank, der melder sig på banen. Jeg har været med til at udvikle jyskebank.tv og er kollega til Per og Rasmus, der har svaret på dit tidligere indlæg.

    Det er godt, at du holder os til ilden med vores lille tv-site. Det er jo et arbejde, der aldrig ender at vedligeholde hjemmesider og sørge for at få de rigtige nøgleord ind i tekster og tagwords på vores forskellige sider, så når en bruger søger på “huslån”, så dukker de relevante sider op – selvom der i første omgang kun er plottet ”boliglån” ind i teksterne. Så tak for, at du gjorde os opmærksomme på denne lille SEO-svipser.

    Men så slutter takketalen også..
    Du kan næppe finde et site i denne verden, hvor du ikke kan gå ind og holde den pedantiske lup over noget snavs eller gammelt indhold (som i dette tilfælde ikke er slettet, fordi det er vores politik IKKE at slette på arkivet). Men derfra så til at slutte, at “Jyskebank.tv ikke fatter en bjælde”, det synes jeg er en grov forenkling, som ikke er fair.

    Jeg kunne jo drille lidt og sige: Mads Gorm Larsen fatter ikke en bjælde, når han på samme blog det ene øjeblik blogger på engelsk og det næste på dansk og desuden poster intetsigende vrøvle-indlæg, der ikke giver mening: http://www.madsgormlarsen.dk/2006/05/

    Men det vil jeg selvfølgeligt ikke gøre ;o)
    Nå, lad os stoppe drillerierne og dykke lidt ned i dine kritikpunkter.

    JYSKEBANK.TV ER EN KRYDSNING MELLEM DR TV-AVISEN ANNO 1980 OG DE TEKNISKE MULIGHEDER I YOUTUBE:
    Mhhhhh.. DR TV-Avisen anno 1980 – det kan næppe være positivt. Jeg ved ikke, om du henviser til meget af vores indhold på Finans-kanalen, hvor der er en del talking-head-tv over det, efter skabelonen studievært-interviewer-ekspert-i-studiet. Det er vi ikke flove over. Det er hardcore finans-tv, hvor vores analytikere hurtigt skal levere et budskab om fx højaktuelle nye nøgletal fra USA, der lige er tikket ind. Her har vi ingen interesse i, at der skal gå stor-produktion i den.
    Også vores låne- og konverteringsanbefalinger på privat-kanalen skærer vi over samme læst. Se fx disse:
    http://jyskebank.tv/0012465309841197/boliglaan_kurssikring_eller_ej
    http://jyskebank.tv/012403095841079/laane_og_konverteringsanbefalinger__hvor_meget_kan_du_spare

    Simpelt tv – men tv, der virker. Læg mærke til hvordan kommentarfunktionen (kopieret fra Youtube eller ej…) giver en betydelig merværdi til indslaget (sidste link), da vores ekspert her kan gå direkte i dialog med kunderne.
    I playerens tekstfelt linker vi også over til jyskebank.dk, hvor brugeren kan dykke længere ned i den skrevne information. Og fra jyskebank.dk linker vi i videst muligt omfang over på jyskebank.tv eller indlejrer videoen direkte ind i teksten.

    Ud over disse finansnyheder, så laver vi også et hav af mere klassiske ENG-indslag, som fuldt ud kan tåle sammenligning med det, du ser i førnævnte TV-A – og langt overgår de gængse fjernsynsindslag målt på parameteren ”news you can use” – se et par eksempler her:
    http://jyskebank.tv/012385870541596/saadan_faar_du_stoette_til_renovering
    http://jyskebank.tv/012227619871602/boligkoeb_i_berlin

    NYHEDER VS. ABC-INDHOLD
    Jyskebank.tv er et site, der både består af nyheder og mere langtidsholdbare indslag, som kan leve i mange år på world wide web uden at miste deres relevans.
    Se fx:
    http://jyskebank.tv/012222370061547/kvit_smoegerne_og_bliv_millionaer
    http://jyskebank.tv/012217201981960/jesper_bank_om_modvind_styrker_og_ledelse
    http://jyskebank.tv/012457414021832/poul_nyrup_rasmussen_i_qvortrups_herrevaerelse_socialdemokraterne_maa_forandre_sig_eller_doe (Og læg mærke til, hvordan brugerne/seerne faktisk tager positivt imod det på web-tv helt uhørte 22 minutter lange indslag..)

    Hvorfor sletter vi så ikke vores nyheder, som ikke længere er relevante? Det var selvfølgelig en diskussion, da vi udviklede sitet, hvad der skulle ske med gamle nyheder.
    Beslutningen blev den, at alt indhold skulle have lov at leve på kataloget fordi:
    * Der både er en signal- og brugsværdi i at sige – vi sletter ikke indhold, så du kan altid komme tilbage og finde det
    * Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis de mennesker, der bruger tid på at linke til og embede vores indslag på deres hjemmeside, pludselig en dag bare bliver mødt af et sort tomt felt.

    Til gengæld har vi gjort det fuldstændigt tydeligt, hvornår et indslag er publiceret – så på den front tror jeg ikke, vi er så meget anderledes end mange andre nyhedssites – eller blogs for den sags skyld.

    Kan vi så blive bedre til at inkorporere vores videoer elegant i det eksisterende indhold, vi har ovre på jyskebank.dk og vores andre sites? Ja, selvfølgelig kan vi det. Som du sikkert ved, kræver det en anseelig mængde knofedt at drive og udvikle hjemmesider, og det er et område, vi har fokus på, og som vi gerne ville ofre endnu mere krudt på.

    Kan vi blive bedre til at lave tv, der udnytter webbens muligheder bedre? Ja, selvfølgeligt kan vi det – men vi eksperimenterer hele tiden og prøver nye grænser af både på teknik- og indholdssiden. Fx går jyskebank.tv lige om lidt i luften på en mobiltelefon nær dig på adressen m.jyskebank.tv – og til august skal vi dække Danmarks Smukkeste Festival – http://jyskebank.dk/presse/presse/nyheder/304741.asp (læg mærke til tekst og video på én samlet side ;o), hvor vi selvfølgeligt håber, at festival-gæsterne vil se med på deres mobiltelefoner.

    Noget andet vi har på ønskelisten, er en avanceret widget, så folk selv kan sætte deres egen lille tv-station op, hvor de selv kan definere hvilke emner/tags, de ønsker at modtage indslag om: Huslån, konvertering, Smukfest, Qvortrup, Jyske 3-bold osv. osv.

    Alt i alt meget godt gået, synes jeg, af nogle, der ikke engang har været i luften i et år, og som ikke fatter en bjælde:o)

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    @Ruge Jeg er helt enig med dig i at man ikke bør slette gammelt materiale. Min pointe omkring huslån / boliglån er den at jeg ikke kan finde en film om det emne på jyskebank.DK, der findes kun film om det emne på jyskebank.TV. Jeg mener at det måske kan være en fejl at lave en TV station ved siden af sin webside.

    “Filmen skal ikke fortælle hele historien. Udvælg den del der egner sig til film, og fortæl denne del som en film der indgår i en artikel.”

    Altså lav f.eks. gode websider på jyskebank.dk, og indarbejd her gode film om f.eks. boliglån. Virker det ikke forkert, at når jeg går til jyskebank.dk, fordi jeg vil vide noget om boliglån, så slet ikke kan finde en film?

    Når jeg fremhæver filmen om 25 ørens historie, så mener jeg ikke at jeg uretfærdigt fremhæver gammelt materiale. Jeg kunne komme med samme kommentar omkring jeres dækning af Skanderborg festivalen.

    I har fremhævdet at I vil “at tage til genmæle mod medierne” og at det kan I gøre fordi modsat andre har I “en nyhedsmotor i form af vores finansanalytikere.” Men det kan jeg jo ikke få til at passe med at I dækker Skanderborg festivalen? Jeg kan heller ikke se hvordan en dækning af Skanderborg festvalen, eller 25 ørens historie skal få mig til at vælge Jyske bank som min bankrådgiver?

    Jeg synes det er fedt at I eksperimenterer, og I har min fulde respekt. Når I bliver skydeskive, så er det jo netop fordi I går forrest, og jeg selv og andre lurerpasser på hvad der virker, så vi hurtigt mulig kan kopierer det. Endelig mener jeg det er enormt positivt at i vælger at dele ud af jeres erfaringer, og er villige til at diskuterer jeres strategi.

    Måske skal jeg skrive et indlæg med titlen Jyske bank TV fatter en bjælde :-)

    Reply
  3. Per Esmann Jensen

    Hej igen. Jeg har ikke voldsomt meget at tilføje til den nu ferieramte Gorms mange pointer, men jeg kan da svare på dit konkrete spørgsmål om formålet med at dække Smukfest i Skanderborg. Pointen er, at samarbejdet bringer Jyske Bank i kontakt med en stor og attraktiv målgruppe, som normalt ikke tænker så meget på hverken Jyske Bank eller jyskebank.tv. Dén form for eksponering vil altid være interessant for en kommerciel virksomhed. Omvendt kan jyskebank.tv hjælpe Smukfest med at brede opmærksomheden omkring begivenheden ud over en lidt længere periode end man tidligere har set, at levere relevant indhold til smukfest.dk og at tilføje en ny dimension til festivalen på selve pladsen. Alt i alt et samarbejde med fordele for begge parter. At det måske ikke harmonerer 100% med alt, hvad vi tidligere har sagt og skrevet om formålet med jyskebank.tv, må så komme lidt i anden række. Bolden skal sendes i maskerne, selv om afleveringen kommer fra en vinkel, der ikke blev forudset på taktikmødet…

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen

    “Bolden skal sendes i maskerne, selv om afleveringen kommer fra en vinkel, der ikke blev forudset på taktikmødet”

    Smukt formuleret Per – og jeg kan godt se pointen i at få skabt opmærksomhed omkring Jyske bank TV. Du får sidste ord i denne omgang, og tak fordi I fra Jyske Bank har deltaget så aktivt i debatten.

    Reply
  5. Pingback: Mads Gorm Larsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.