Odense Centralbibliotek gammel webside / søgesystem

By | 01/08/2009

Gode gamle Jakob Nielsen

Du finder Odense biblioteks gamle webside her.

“Hjemmeside er dumpet” er overskriften hos Fyens Stiftstidende, og det handler om Odense Centralbiblioteks nye webside. En side som Jakob Nielsen ikke ville kunne lide.

Det begyndte ellers godt med en flot anmeldelse. Biblioteket oprettede også en blog, hvor brugere kunne læse tips og tricks. Men brugerne benyttede sig af muligheden for at skrive kommentarer, og det var hård kritik der kom.

Stefan sagde f.eks. “Er I komplet hjernedøde?

Før: Funktionelt
Nu. “Smart”

Og var det ikke en ide, at TESTE jeres ny lorte-system INDEN I tvinger os til at rette jeres fejl?”

Ja, og Stefan var bestemt slet ikke alene om den holdning (det dejlige ved Web 2.0, er jo netop de umiddelbare reaktioner). Nu har biblioteket taget konsekvensen af problemerne, og tilbyder nu undervisning i brug af den nye webside, og man arbejder på en brugervejledning (brugervejledning og kurser for at bestille en bog!). Men hvad der var allermest dejligt, det var godt nok at man åbnede for den gamle side igen (phewww). Desuden vil biblioteket ikke betale de sidste 400.000 kr. til Inlead Media, og direktør Peter Rodenberg førend siden er færdig.

Nok om det, hvad er der galt med den nye webside?

Sådan her ser en liste med mine lån ud på den gamle side. Det ser lidt mærkeligt ud her, fordi min kolonne er på siden er for smal til at kunne vise hele billedet. Men jeg viser begge billeder i 100%, så man bedre kan sammenligne. Men ellers er den gamle siden overskuelig, hurtig og enkel.

og på den nye side ser det sådan her ud

Nr. 1 på Jakob Nielsen liste over design fejl.

“Legibility Problems

Bad fonts won the vote by a landslide, getting almost twice as many votes as the #2 mistake. About two-thirds of the voters complained about small font sizes or frozen font sizes; about one-third complained about low contrast between text and background.”

Altså for små tekster og for lille kontrast mellem baggrund og teksten. Andre problemer er at jeg ikke kan se mine reserveringer, regninger jeg ikke har betalt osv. Alle dise ting får jeg flot sat op på en og samme side i det gamle system.

Hvis man læser kommentarene på bibliotekets blog, så bliver mange af de fejl Jakob Nielsen fremhæver i sine lister helt tilbage fra 1996 begået på den nye webside.

Gratuitous Use of Bleeding-Edge Technology

Overly Long Download Times

Downplaying Why Users Come To Your Site

Osv. osv.

Hvad kunne biblioteket have lavet som ville være sjove små tiltag. Hvad med f.eks. at vise bogens rating på Amazon, eller linke til de fire største online boghandlere og tjene penge på henvisninger. Sats på integration med bibliotek.dk, så man kan bestille bøger fra Odense bibliotek gennem dem, og ikke bliver mødt med den her besked.

Hvordan undgår man at komme i de problemer som Odense Centralbibliotek? Et nyt website er en stor investering, man skal bruge en professionel konsulent og en projektleder med en uddannelse indenfor markedsføring på nettet.

6 thoughts on “Odense Centralbibliotek gammel webside / søgesystem

  1. Stefan

    Siden er stadig langsom.

    Cirka ti sekunder om at forny 3 udlån + 5 sekunder om at åbne den overflødige popup + at ALT skal bekræftes med adskillige ligeså overflødige alert-popups (markere hvad du vil gøre, trykke på knap for at gøre det, derefter bekræfte at du vil gøre det, hvorefter du så skal bekræfte at det er blevet gjort) …

    Det udgør solidt case-materiale ift. hvordan man ikke skal gøre. Og at man ikke er en webdesigner, bare fordi man har en kommunikationsuddannelse (aka kan skrive tekster) eller fordi man kan programmere et cms.

    Her prøver Inlead at nedtone deres ringe produkt:

    http://www.fyens.dk/article/1278165:Odense–It-firma-lover-bedring-paa-bibliotek

    Hele forløbet er også en glimrende eksemplificering af bedrevidende organisationer og forsøg på at kontrollere kommunikationen, så det ikke ser ud, som om der er noget problem.

    Morale: “Beta”-mærkater er ALDRIG en undskyldning for dårlig service – slet ikke når du allerede har et velfungerende produkt.

    Morale 2: Indrøm når du har fucket op, i stedet for at prøve at lade som ingenting. (Jeg begyndte først at blive rigtig irriteret på OCB, da de tydeligvist forsøgte at bullshitte sig ud af problemerne).

    Reply
  2. Mads Gorm Larsen

    Hej Stefan

    Jeg er helt enig med dig, særligt omkring udtrykket – solidt case materiale.

    Man skulle have ladet betatestere vælge at teste frivilligt og bedt om deres feedback. Det er jo nærmest standard procedure idag.

    Man skulle have taget kritikken alvorligt på bloggen.

    Ja, du har ret journalister og lign. bliver ikke automatisk gode som projektledere / webmastere.

    Har du nogen forslag til hvordan man kunne lave en super ekstra ting på odensebib.dk ?

    Reply
  3. Stefan

    Som du nævner ville fuld integration med bibliotek.dk være et stort fremskridt.

    De har allerede implementeret en funktion, der viser bøger som er relaterede til det materiale du søger på, hvilket er fedt.

    Talk is cheap, så jeg ville hellere kunne se hvad personer der lånte materiale X også har lånt, snarere end star-ratings og lignende. Den har de ramt plet med.

    Top 100 over de forskellige materialetyper. En “sorter efter mest udlånte” funktion.

    Rss med nye materialer af type X (fx dvd). Findes allerede – men via det gamle system.

    Rfid-tag alt materiale så intet bliver væk og du kan få vist den præcise placering (på kort), når du søger på det. Ville formentlig også kunne bruges til en masse sjov via brugerne mobiltelefoner på et senere tidspunkt.

    Bedre integration med netmusik.dk (selvom de heller ikke yder en specielt fantastisk service) – fx 1-click downloads af albums og enkelte sange.

    Integration med Google Books, Project Gutenberg osv. I princippet burde biblioteket være ligeglad med, hvor materialerne kom fra, så længe de kan give deres lånere adgang til dem.

    Reply
  4. Mads Gorm Larsen

    Gode forslag du kommer med der Stefan, man kan sige kopier funktioner fra Amazon som en del af projektet. Det danner udmærket mening, men jeg mener egentlig at det burde være et fælles projekt for alle danske biblioteker. Det vil give et langt bedre resultat, at alle bibliotek brugeres rating af danske bøger ryger ind i samme system. Et system med data som kunne gøres tilgængeligt for danske boghandlere, evt. mod betaling fra boghandlerne?

    Integration er helt sikkert kodeordet, træk data ind med ratings fra andere systemer, det vil særligt være genialt med ratings af internationale bøger.

    Her kunne man sikkert også tænke på http://worldcat.org

    Reply
  5. Ida Borch

    Jeg blev lige nysgerrig efter om det nu osse kunne være så galt. Man kan trods alt godt leve med en grim typografi – forventer lissom ikke rigtig andet fra den kant.

    Men det her, det er da fuldstændig sindssygt! Der er ingen ende på, hvor udmærkede de initiativer I beskriver ovenfor er, men jeg er ikke i stand til at finde ud af, hvordan jeg reserverer en bog. Jeg kan føje noget til en liste, men hvilken liste? Jeg vil bare gerne ha den reserveret.. Er det fordi jeg stadig mangler at betale for en børnebog om, hvordan man laver lakridser, jeg smed væk i 2007? HJÆLP!…udbedes.

    Under normale omstændigheder ville det her være et genialt eksempel til undervisning i usability, men det går jo ikke hvis man som moderator ikke er i stand til selv at lede folk videre, når de sidder fast. Det er for vildt det her.

    Når jeg ikke kan få noget fra biblioteket, så kan du måske fortælle mig, hvor man får fat i den dejlige Jakob Nielsen maske?

    Reply
  6. Mads Gorm Larsen

    For at få løst dit problem med at bestille en bog, så skal du nok enten melde dig på det 2 timers kursus Odense bibliotek udbyder –

    http://odenseopac.blogspot.com/2009/07/webvejledning.html (det er gratis).

    En anden mulighed er at bruge det gamle system https://portal.fynbib.dk/sites/WODENSE/pub/search.html

    Jeg har jo i mit blog indlæg anbefalet brugen af professionelle eksterne konsulenter fra IBC… og det er jo dig Ida Borch. Men jeg håber du kontakter dem, og får dem til at indse at de har brug for hjælp udefra.

    Jakob Nielsen masken – jeg ved ikke om man kan købe masken, men du kan købe t-shirts med den på.

    http://www.happywebbies.com/store/detail/jakob-nielsen/

    og jeg vil tro at dem som har lavet masken har hentet den her http://www.happywebbies.com/wallpaper/nielsen-1280×800.png og selv printet og klippet masken ud. Er man web nørd, eller er man web nørd :-)

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.