Hvad vil du helst have 3000 fans af din facebook side eller 300 som er tilmeldt dit nyhedsbrev? Man behøves jo heller ikke vælge, det er ikke et enten eller – man kan have både facebook side og nyhedsbrev. Men sommetider skal man måske vælge, hvor man vil have sit primære fokus, vil du sætte dit primære fokus på at få folk til at tilmelde sig din facebook side eller dit nyhedsbrev. Facebook vil gerne tjene penge på at du skal nå dine abonnenter, og det kan være en ekstra grund til at overveje om ikke det er bedre at satse på nyhedsbrevet. Her er en lille oversigt over forskellene mellem nyhedsbrev og facebook side.
Nyhedsbrev |
Facebook side |
|
Det er gratis at nå ud til alle |
Ja |
Nej – en opdatering på din fb side når i gennemsnit kun 16%, hvis du vil nå alle dine fans, så skal du hoste op med penge (Promote Your Page Posts). |
Du når ud til alle – også selvom du ikke er sexet. |
Ja (modtagerne skal selvfølgelig lige vælge at læse den mail, som selv din mor helst vil slippe for at læse:) |
|
Du er afhængig af likes og kommentarer for at blive set af alle. |
Nej |
Ja – du er afhængig af reaktionen hos dine læsere, din besked når flere læsere, hvis de første der ser din update klikker like (Edgerank). Hvilket kan betyde meget for udformning og formulering af dit budskab – den klasiske er at afslutte med – “Klik for guds skyld like”. |
Viral effekt – kan der opstå en viral effekt ved at folk deler dit indhold. | Nej – (ja, du kan tilføje en share knap:) |
Ja – men kig på opdateringer på andres facebook sider og bemærk både hvilken type af indhold som bliver delt og hvor ofte indhold bliver delt. Har du viralt indhold, eller forsvinder dit budskab i dit desparate forsøg på at skabe viralt indhold? Pretty please – sugar on top share my fucking content:) |
Anbefalet læsning
[Hvor kan du bedst sælge] – på sociale medier eller via e-mails?
Rigtig fint stillet op. Det er godt nok også sjældent at et nyhedsbrev bliver åbnet af alle, som vel bedst kan sammenlignes med at en opdatering bliver set på FB. Ifølge MailChimp Resarch er det ikke særlig mange nicher der overhoved har over 30% i opening rate :-).
Du har helt ret Mathias – der er rigtig mange nuancer omkring en sådan sammenligning, som man kan inddrage. Man behøves jo heller ikke vælge, det er ikke et enten eller – man kan have både facebook side og nyhedsbrev. Men sommetider skal man måske vælge, hvor man vil have sit primære fokus, vil jeg sætte mit primære fokus på at få folk til at tilmelde sig min facebook side eller mit nyhedsbrev. Hvad vil du helst have 3000 fans af din facebook side eller 300 som er tilmeldt dit nyhedsbrev?
Helt klart og jeg vil da også til enhver tid vælge nyhedsbrev fremfor Facebook. Har ikke set specielt mange, der har positiv ROI på FB og omvendt har jeg aldrig set nogen, der ikke har tjent flere penge på at have et nyhedsbrev :-)
Præcist Mathias Bak – og så er vi fremme ved en pointe, måske bør flere sætte sit primære fokus på nyhedsbrevet, fordi facebook sider fungerer af helvede til – men det vil der nok være delte meninger omkring:)
Nu sætter du Nyhedsbreve kontra FB op. Det er super for forståelsen.
Og kigger vi så videre på kanalerne, så ville jeg i de fleste tilfælde kunne finde andre aktiviteter, der giver mere end Nyhedsbreve (måske lige på nær de bedst kørende) målt på ROI.
Som jeg lige har skrevet om ovre på http://madsgormlarsen.dk/2013/02/05/facebook-likes/ – så er det i de fleste tilfælde marginalt hvad FB bidrager til rent forretningsmæssigt, hvad du sådan set også understøtter med dette lille indlæg.
Og da virksomheder ikke kan leve snak, pæne hensigtserklæringer mv., men af konkret forretning, så…
Gad vide hvornår virksomhederne vågner op :) Henrik